Hazırlayan: Cihangir Kılıç – Emeği geçen Kişilere Teşekkürler işlemciler , 1950’lerden günümüze çok değişik şekiller almıştır. Günümüzde tipik bir bilgisayar üç ana birimden oluşur : 1- Merkezi İşlem Birimi(Central Processing Unit-CPU) 2- Hafıza (Memory) 3- Giriş/ Çıkış(I/O) Birimleri
CPU ,bilgisayarın değişik birimleri arasındaki veri akışı ve veri işleme görevlerini yerine getirir. Veri işlemenin çoğu, CPU içindeki aritmetik lojik birimde gerçekleştirilir. CPU çeşitli komutları yürüterek , bilgisayar sisteminin çalışmasını yönetir.
Bilgisayar hafızasında saklı olan komutlar, bilgisayarın yürüteceği programı oluşturur. Bir CPU‘ daki kontrol alt birimi, sistemdeki veri akışını yönetir, hafızadan okunan komutu çözer ve komut tarafından belirlenen işlemi yerine getirir. İşlemler ,veri transferi veya ALU’ daki işlemlerdir. ALU , toplama ,çıkarma .çarpma ,bölme gibi temel aritmetik işlemler ve lojik işlemleri yerine getirir. Lojik işlemler, AND, OR ve EX-OR gibi işlemlerdir.
Dış dünyadan CPU’ ya veri transfer eden alt birim giriş cihazıdır. Giriş verisi, bir insan ,diğer bir bilgisayar veya başka bir elektronik sistem gibi çok değişik kaynaklardan gelebilir. CPU tarafından işlenen veri , hemen çıkışa gönderilebilir veya daha sonra işlenmek üzere hafızada saklanır. CPU’ dan dış dünyaya veri transfer eden alt birim çıkış cihazıdır.
Bu birim ile, göstergeler, yazıcılar ,diğer bilgisayarlara veya elektronik sistemlere veri transfer eden cihazları belirtmektedir. 1971 yılında , bir bilgisayarın ALU ile kontrol birimlerinin bir silikon tümdevresi üzerine , INTEL firması tarafından konulması ile , mikroişlemciler dönemi başlamıştır. Basit bir teknik tanım ile , mikroişlemci, yarı iletken tek bir tümdevre üzerine yerleştirilmiş CPU’’ya denir. Mikroişlemciler genel amaçlı cihazlar olup bir çok uygulama için uygundur.
Mikrokontrolör , bir tümdevre üzerinde üretilen bilgisayara denir. Bir mikrokontrolör tümdevresinde bulunan hafıza ve giriş/ çıkış alt sistemleri, bu işlemcilerin bir çok uygulama içinde , gömülü olarak doğrudan ve tek başına , mikroişlemcilere göre çok daha basit ve ucuz arabirim teknikleriyle , kontrol amaçlı olarak kullanılmalarını sağlar. Günümüzde mikroişlemciler ev mikrokontrolörler teknolojinin vazgeçilmez birimleri olup , sayısız alanlarda kullanılmaktadır. Bugün ,mikroişlemci ve mikrokontrolör üreten pek çok firma bulunmaktadır. Bunların en önemlileri INTEL ve MOTOROLA firmalarıdır.
Bir mikrokontrolör, özet olarak , kullanıldığı sistemin bir çok özeliğini aynı anda gözleme (monitoring) ,ihtiyaç anında gerçek zamanda cevap verme (real-time response) ve sistemi denetlemeden (control) sorumludur.
Bitmap Nedir?
Bitmap, bilgisayar ekranında (display space) bir resmi görüntülemek için gereken tüm renk bilgilerinin ekranı oluşturan hex piksel (ekran çözünürlülüğü dahilinde, adreslenebilir en küçük resim parçası -pixel-) için renk bilgilerinin verildiği resim formatlarına verilen genel addır. GIF, JPEG, BMP, PCX örnek Bitmap formatlarıdır.
Bitmap formatları, resmin çözünürlülüğüne bağlı sabit bir tanımlama ile resmi oluştururlar (Raster tekniği). Bu haliyle, eğer resmi ölçeklendirirsek (küçültme/büyütme) bir çok ayrıntıyı kaybedebiliriz. Vektör bazlı grafik formatlarında ise, tanımlamalar bağıl olduğu için ölçeklendirmelerde kayıp önlenir (CAD formatları, Post Script (PS, EPS) formatları gibi).
BMP
En temel resim formatı BMP’dir (bitmap). Aslında, BMP’nin birbirinden farklı bir kaç türü var. Özellikle bir X-Windows kullanıcısı ile MS-Windows yada OS/2 kullanıcısı için farklar mevcut. X-Windows üzerindeki BMP formatı sadece 2 rengi desteklemekte. MS-Windows yada OS/2 üzerindeki BMP formatının X-Windows’daki karşılığı XPM’tir (pixmap).
MS-Windows üzerinde BMP 16 yada daha çok renk kaydedebileceğiniz, herhangi bir sıkıştırma yapmayan oldukça hızlı bir formattır. Bu formatta resmin içindeki renk sayısı değil, resmin büyüklüğü önemlidir. 16 renk, 800×600 çözünürlüğünde bir BMP dosyası, 800x600x1/2=240000 byte yer kaplayacaktır. (16 renk için 4 bit gerekli =1/2byte) Resmin içinde 1, 2 yada 12 renk olması hiç önemli değil. 256 renk olarak kaydedilen bir dosya ise, 800x600x1=480000 byte yer tutacaktır (256 için 8 bit=1 byte gerekli 2^8=256).
BMP İçeriği
Malzeme Listesi ve Araç-Gereçler
• 128×64 Grafik Lcd
• AT89C51
• 12Mhz Kristal
• 2 adet 22pf Kondansatör
• 10 mikroF Kondansatör
• 8K2 Direnç
• Programlayıcı
• Havya ve Lehim teli
• Bakır plaket
Devre Şeması
Şifre-Pass: 320volt.com
Yayım tarihi: 2008/08/18 Etiketler: AT89C51, atmel avr projeleri, Bitmap, GLCD, grafik lcd, isis glcd, keil animation, keil glcd
çok açılayıcı olmuş kardeş