Ayarlı güç kaynağı projeme devam ( 0 - 30 volt 0 - 10 amper )

Başlatan serkan_48, 14 Ekim 2014, 20:58:50

Adnancoskun

Alıntı yapılan: stk4221 - 15 Ekim 2014, 18:36:35@Adnancoskun  dolaylı yoldan  ne güzel bir şey . izinsizde olsa yaptıgın bir tasarım pisayasada dolanıyor ve millet bundan faydalanıyor  buda senin işinin dogru yaptıgın anlamına geliyor  maşşallah @Adnancoskun  abi :)
[mergedate]1413387044[/mergedate]
abi birde ben bu devreyi kurdum fakat verim alamadım mlz tekrar alayım seni kaçırmadan çözelim :-D

tamam çözelim...
Tanrı Türk'ü Korusun ve Yüceltsin.

serkan_48

Projeye devam,

Elektor precisions power supply devresi



devre üzerinde pcb de kendime göre bazı değişiklikler yaptım. Umarım hata yoktur. güç transistörü olarak 4 adet mj15003 kullanacağım. Bunlarla ilgili çıkışa 4 adet taş direnç bağlanacak o yüzden üstte taş direnç montaj yerlerini attırdım. köprü diyot girişlerini değiştirdim ve kondansatör bağlantılarını dik olacak şekilde düzenledim. Birçok hattı kalınlaştırdım. 2 gün için iş nedeniyle Adana'da olacağım. Döndükten sonra pcb yi lazer printerden çıktı alarak basmayı deneyeceğim. Gerekli parçaları da aldım.

Orjinal pcb ve yerleşim planı



Devrenin düzenlemiş olduğum pcbsi de bu.



Ama hala şu maksimum voltaj ve akım ayarını yapacağım R4 ile R16 yı nasıl hesaplayacağımı bulamadım. Elimdeki döküman ingilizce de değil.

Flatron

@serkan_48
Bu elektorun hangi sayısı bende varsa o sayı sizin için tercüme edeyim.
(Ayrıca eğer hiç başlamadı iseniz vellemanın 10 amper akım ayarıda olan güzel bir devrede var bende denemedimama vellemanın kiit 320voltda da  olması lazım)


integer

elektrorun bu güç kaynağını 5-6 ay önce yapmıştım ancak simetrik 12v trafom olmadığı için çalıştıramamıştım. ancak bu günlerde aklıma pc power ile çalıştırma geldi. bd241 transistörü bulamadım bende tip31 trafo olarak . 120w 24v  kullandım . devre buhaliyle gayet güzel çalıştı. voltaj ve akım ayarlama yapabildim. sadece kutulaması kaldı eski bir ups kutusu içine pc poweri güzelce yerleştrdim. trafo ve bu devrenin kartını yerleştirdinmi güç kaynağı hazır olacak :)

bu devrenin farklı versiyonlarını kenakord abimiz yapmış isterseniz ona bir sorunuz.

Flatron


serkan_48

Alıntı yapılan: Flatron - 21 Ekim 2014, 22:38:12@serkan_48
Bu elektorun hangi sayısı bende varsa o sayı sizin için tercüme edeyim.
(Ayrıca eğer hiç başlamadı iseniz vellemanın 10 amper akım ayarıda olan güzel bir devrede var bende denemedimama vellemanın kiit 320voltda da  olması lazım)

@Flatron

Elektorun nisan 1983 tarihli dergisinden aldım. Birazdan elimdeki dökümanını eklemeye çalışacağım. Malzemelerin hepsini almıştım. O yüzden bu projeye devam edeceğim. Bir aksilik olmazsa. 

Alıntı yapılan: integer - 21 Ekim 2014, 22:45:46elektrorun bu güç kaynağını 5-6 ay önce yapmıştım ancak simetrik 12v trafom olmadığı için çalıştıramamıştım. ancak bu günlerde aklıma pc power ile çalıştırma geldi. bd241 transistörü bulamadım bende tip31 trafo olarak . 120w 24v  kullandım . devre buhaliyle gayet güzel çalıştı. voltaj ve akım ayarlama yapabildim. sadece kutulaması kaldı eski bir ups kutusu içine pc poweri güzelce yerleştrdim. trafo ve bu devrenin kartını yerleştirdinmi güç kaynağı hazır olacak :)

bu devrenin farklı versiyonlarını kenakord abimiz yapmış isterseniz ona bir sorunuz.

@integer

Yapmış olduğunuz devre ile kaç amper çekiyorsunuz ve bahsi geçen dirençlerin değerini ne kullandınız yada kullanmadınız mı? ( R4 ve R16 yı )
[mergedate]1413921363[/mergedate]
Döküman ektedir.

İngilizce olmadığı için bişey anlamadım. Elinizdeki döküman umarım ingilizcedir.

Dosya sıkıştırılmıştır.

Flatron

Malesef bendede yok o tarih li elektor.
83 yılındaki diğer aylarada baktım devre yok bulamadım.

integer

kaç amper çekeceğiniz denemedim sadece devreyi kurup çalıştırdım ufak bir şerit led parçası vardı onunla deneme yaptım amper ayarından ışığı kısabildim. tip 31 i soğutucuya bağlamamıştım azcık ısınmış. hafta sonu kutulamasını yaparım o zaman denerim ancak bu hali ile 3 amper vereceği söyleniyor. r4 ve r16 yı kullanmadım. maksimum voltaj ve akımı ayarlamak içinmiş. bunların değerlerini değiştirirsen tabiki trafonu ve transistörlerini değiştirmek gerekecek.  elektorda ingilizce olarak 2n3055 maksimum 50w gücünde olduğu yazıyor. ayrıca r4 ve r16 yı deneyerek bulunabileceği yazılmış. 
[mergedate]1413922831[/mergedate]
elimde ingilizce derginin 1-2 sayfası var umarım işinize yarar







Alıntı yapılan: serkan_48 - 21 Ekim 2014, 22:59:05@Flatron

Elektorun nisan 1983 tarihli dergisinden aldım. Birazdan elimdeki dökümanını eklemeye çalışacağım. Malzemelerin hepsini almıştım. O yüzden bu projeye devam edeceğim. Bir aksilik olmazsa. 

@integer

Yapmış olduğunuz devre ile kaç amper çekiyorsunuz ve bahsi geçen dirençlerin değerini ne kullandınız yada kullanmadınız mı? ( R4 ve R16 yı )
[mergedate]1413921363[/mergedate]
Döküman ektedir.

İngilizce olmadığı için bişey anlamadım. Elinizdeki döküman umarım ingilizcedir.

Dosya sıkıştırılmıştır.
[mergedate]1413923117[/mergedate]
bence mj
Alıntı yapılan: Flatron - 21 Ekim 2014, 22:49:38@ integer
board duruyorsa
http://www.circuit-projects.com/power-supply/single-voltage-supply-with-symmetrical-output.html
böyle birşey yapıp simetric voltaj elde edebilirsiniz


teşekkürler ancak bu devrenin 400ma verebileceğini sanmıyorum. bunun yerine lmc7660  kullanmayı denedim ancak sağlıklı olmadı. oda vermedi sanırım 400ma
15001

serkan_48

Elektor'un devresi üzerinde çalışmaya devam. PCB yi kendime göre düzenledim. 4 güç transistör bağlayabilmek için direnç adedini arttırdım. Kondansatör bacak bağlantılarını yataydan dikeye çevirdim. Önde bulunan voltmetre ve ampermetre kalibrasyon trimpotlarını ve bakır hatlarını iptal ettim. Daha sonradan stabil çalışan bir devre haline geldiğinde harici 7107 ile yapılmış voltmetre ve ampermetre bağlayacağım.

Revizyonlardan sonra pcb'yi hazırladım. Asit indirgemesini yaptım deliklerini deldim. Parçaları yerleştirdim. Geçici olarak 1 adet 2N3773 transistör ile bağladım. Çıkışa voltmetremi bağladım ve 0 - 24 volt arası kontrol sağladım. Yük testine geçtim çıkışa bir adet 12 volt flamanlı lamba bağladım. Voltaj ayarını 12 volta düşürdüm. lamba yandı. Akım kontrolü için potansiyometreyi kıstığımda lambanın çektiği akım düşmeye başladı.

Fakat şöyle bir durum var örnek verirsem lamba 500 ma çekerken ben bunu akım kontrol potu vasıtası ile 200 miliampere düşürdüm. Constant current ledi yandı.  Sorun ise devreye paralel bir ikinci lamba bağladığımda yük durumunu değiştirdiğimde akımın değişmemesi gerekirken akım 150 ma e düştü.

Sizce bu durumun nedeni nedir? Daha devreyi tam olarak toplamadım. Güç transistörlerini tam olarak hazırladığımda ve devre stabil çalıştığında toplayacağım. Bu devrede +US ve -US bağlantıları yapmamıştım acaba bu nedenlemi devreyi sabit akım modunda çalıştırırken yükün değeri değiştiğinde çektiği akım değişti?

Konu hakkında bu devreyi yapan arkadaşlardan yada devreden yorum yapabilecek arkadaşlarımızdan yorum bekliyorum.

Devrenin yapılmış halini önümüzdeki günlerde resimleyip buraya eklerim.

Teşekkürler iyi çalışmalar.

Flatron

@serkan_48

Bu sorun olduğunda 741 lerin beslemeleri  bağlı değildi diyorsanız sorun muhtemelen  ondandır.  Ayrıca pcb yerleşimini gösteren sayfanın altındaki text de montajdan sonra ayarları yaptıktan sonra diye bir cümle var  siz bu ayarları yaptınızmı ?(Gerçi ayarar ile ilgili birşey yok sayfada , belkide yazının bir  sayfası daha var ) yazıda bu ayarlardan sonra 2 iki tane direncin bu devreye göre takılması gerektiğini söylüyor.(Şu değerini bilmediğiniz iki direnç )

Birde akım testini ,watlı dirençlerle yaparsanız okumanız gereken akım değerlerinden daha emin olursunuz .Malum lambalı testte ısı arttıkça direnç değişiyor.

Kolay Gelsin

haylaz


serkan_48

Alıntı yapılan: Flatron - 10 Kasım 2014, 09:47:28@serkan_48

Bu sorun olduğunda 741 lerin beslemeleri  bağlı değildi diyorsanız sorun muhtemelen  ondandır.  Ayrıca pcb yerleşimini gösteren sayfanın altındaki text de montajdan sonra ayarları yaptıktan sonra diye bir cümle var  siz bu ayarları yaptınızmı ?(Gerçi ayarar ile ilgili birşey yok sayfada , belkide yazının bir  sayfası daha var ) yazıda bu ayarlardan sonra 2 iki tane direncin bu devreye göre takılması gerektiğini söylüyor.(Şu değerini bilmediğiniz iki direnç )

Birde akım testini ,watlı dirençlerle yaparsanız okumanız gereken akım değerlerinden daha emin olursunuz .Malum lambalı testte ısı arttıkça direnç değişiyor.

Kolay Gelsin

Opampların beslemesi 2x12 volt 10 watt trafo ile beslendi. Voltajlarınıda ölçtüm. Sorun yok. Devrede ayar yapılacak bir yer yok. Evet maksimum voltaj ve maksimum akım için iki direnç yeri var ama daha maksimum testlere geçmemiştim. ben biraz daha uğraşayım.

Alıntı yapılan: haylaz - 10 Kasım 2014, 10:14:22https://320volt.com/forum/index.php?topic=5301.0 burayi bi incele istersen asma usta cok yardimcı oldu bana işine yarayabilir

Haylaz dostum senin topiğide ilgi ile takip ediyorum. Benim için faydalı bir topik orası.

teşekkürler.

Flatron

Bu devrenin ingilizce sayısı  Aralık 1982 elektor da  7 sayfa anlatılmış.
(O farklı dilde olan birkaç ay sonra o ülkede yayınlanmış(nisan 83 dü sanırım)


Ben size  son sayfadaki "Constraction " kısmında neler dediğini kısaca anlatayım

"Buradaki devrenin maximum çıkış voltajı 35 volt 3 amp.dir ancak prensip olarak siz bunları değiştirebilirsiniz.Bu değişikliklerde C9 ve C10 da da değişiklik yapmanız geektiğini unutmayın.T2...T5 arasındaki transistörlerin collector/emiter voltaj değerleri de sınırlayan diğer faktördür.Bu değer 2N3055 için 60 volttur. Diğer değer ise tabiki trafonun akım kapasitesidir.Trafo akım kapasitesinin 1/karekök2 (yani0,7) sini çekebileceğinizi unutmayınız Burada kullanılan 4 amperlik trafodan dolayı 3 amper çekileceği gibi.(Burada hiçbir başka ek deveye gerek kalmadan güç transistörlerini artırarak istediğiniz akım değerine çıkabilirsiniz falan demiş (yukarıda izah ettiğim değerlerde değişecek tabi )

Başlangıçta maksimum akım ve voltaj ayarı yapılmadığından dolayı R4 ve R16 dirençlerini bağlamayın.

P1 i maximum ayarlayın(sonuna kadar açın) cihazı açın çıkışına multimetre bağlayın denemeler yaparak maximum çıkışı bulun (adam r5 e paralel bağlanacak direnci farklı dirençler bağlayarak maximum değeri bulun hangi direnç uygunsa boarda onu lehimleyin diyor)

Aynı işlemide bu sefer maksimum akımı ayarlamak (bulmak için) p2 trimpotunun olduğu yerde deneyin diyor

Son olarak da kalibasyon için XY ve z noktalarına bağlanacak amper ve voltmetrenin takılı iken P3 ve P4 akım voltaj potları ile ayarlamalısınız diyor.
(Yani bu 2 metre devrede takılıyken kalibrasyon yapın diyor)

integer

v=i.r
voltaj sabit kalıyor
ancak senin yükünü direnci değişti
bu durumda akımda değişmek zorunda

Ben bölyle bir yorumda bulundum

Alıntı yapılan: serkan_48 - 10 Kasım 2014, 00:54:10Elektor'un devresi üzerinde çalışmaya devam. PCB yi kendime göre düzenledim. 4 güç transistör bağlayabilmek için direnç adedini arttırdım. Kondansatör bacak bağlantılarını yataydan dikeye çevirdim. Önde bulunan voltmetre ve ampermetre kalibrasyon trimpotlarını ve bakır hatlarını iptal ettim. Daha sonradan stabil çalışan bir devre haline geldiğinde harici 7107 ile yapılmış voltmetre ve ampermetre bağlayacağım.

Revizyonlardan sonra pcb'yi hazırladım. Asit indirgemesini yaptım deliklerini deldim. Parçaları yerleştirdim. Geçici olarak 1 adet 2N3773 transistör ile bağladım. Çıkışa voltmetremi bağladım ve 0 - 24 volt arası kontrol sağladım. Yük testine geçtim çıkışa bir adet 12 volt flamanlı lamba bağladım. Voltaj ayarını 12 volta düşürdüm. lamba yandı. Akım kontrolü için potansiyometreyi kıstığımda lambanın çektiği akım düşmeye başladı.

Fakat şöyle bir durum var örnek verirsem lamba 500 ma çekerken ben bunu akım kontrol potu vasıtası ile 200 miliampere düşürdüm. Constant current ledi yandı.  Sorun ise devreye paralel bir ikinci lamba bağladığımda yük durumunu değiştirdiğimde akımın değişmemesi gerekirken akım 150 ma e düştü.

Sizce bu durumun nedeni nedir? Daha devreyi tam olarak toplamadım. Güç transistörlerini tam olarak hazırladığımda ve devre stabil çalıştığında toplayacağım. Bu devrede +US ve -US bağlantıları yapmamıştım acaba bu nedenlemi devreyi sabit akım modunda çalıştırırken yükün değeri değiştiğinde çektiği akım değişti?

Konu hakkında bu devreyi yapan arkadaşlardan yada devreden yorum yapabilecek arkadaşlarımızdan yorum bekliyorum.

Devrenin yapılmış halini önümüzdeki günlerde resimleyip buraya eklerim.

Teşekkürler iyi çalışmalar.

serkan_48

Projeye devam..

Pcb'yi hazırladım. Parçalardan ihtiyacım olanları aldım. Güzelce lehimledim.








[mergedate]1416511444[/mergedate]
Soğutucu ve güç transistörlerim.






seron

serkan ellerine sağlık test ettin mi? sıkıntı yok inşallah?

serkan_48

Sırada devreyi toplayıp testleri var. tabi hala bir çok eksikleri mevcut. güç transistörlerini pcb ye bağlayacağım. besleme verip voltaj ve akım kontrol özelliğini kontrol edeceğim. Şimdilik haricen bağladığım 2N3773 güç transistörü ile 0 - 24 volt kontrol sağladım. Ancak akım testlerini çok sağlıklı yapamadım. Test için bir motor bağladım akımı düşürdüm ancak farklı bir yük bağladığımda limitlediğim akımdan farklı bir akım çekti. Bir türlü çözemedim. Şimdi güç transistörlerini değiştirip tekrar test edeceğim.

serkan_48

Testlere devam. Güç transistörlerini bağlayınca daha stabil çalıştı. Akım okumak için koyduğum direnç çok büyük geldi erken akım korumaya geçti. Direnç devrede 0.22 ohm idi ben paralel 2 adet 0.15 ve 2 adet 0.1 ohm kullandım. Çıkabildiğim son akım 7.20 amper. Şimdilik çok rahat bu akıma çıkıyor. Tabi besleme voltajı 14 volt ve yük voltajım 12 volt civarında.

Hafta içi şönt dirençlerini değiştirip güçlü trafo ile testlere başlayacağım.

7 amper gayet güzel bir güç.

Bu arada test yaparken ölçü aletimin probu dayanmadı malesef.




seron

hiç sorma benimki de elimde kaldı. tamir de olmuyor namıssız... ucunu sökmeye çalıştım milim oynamıyor.

porsche911

Probun ucunu daha çok dibe yakın yerini çakmakla ufak aralıklarla ısıtın, çok ısıtmadan ara ara pense ile kontrol edin, uygun yumuşaklığa gelince metalle birlikte iç plastik çıkacaktır, çok ısıtırsanız sadece metal çıkar,çıkardıktan sonra önce kabloyu probtan geçirin sonra metali kablo ile lehimleyin, sağlamlık için makaron geçirip sabitleyin, bidaha çıkmayacaktır, kendi kablosunu değiştirmeyin yüksek voltaja uygunsa sorun olmaz tabi, geri takarkende hafif ısıtıp yerine geri monte edin, kolay gelsin