Ana Menü

TDA2822M Amplifikatör yapalım

Başlatan mustafaaxu, 08 Mart 2026, 14:10:34

mustafaaxu

TDA2822M ve LM 386 bu entegreLer ile küçük işleri hallediyorum
tabi daha küçük daha kaliteli olan SMD tipleri var
bazı arkadaşlarımız hazır anfileri tercih ediyorlar

benim zaman problemim yok Eski yöntemle imalatı seviyorum
gene bir küçük radyonun  ses çıkışı bozulmuştu
çözümü TDA2822M yapmayı düşündüm

TDA2822M güzel simetrik bir dizayn  yapmak istedim
sonuç mükemmel oldu girişe koyacağınız 1k ile 10k ve 100k arasındaki
direnç distorsiyonu direk etkiliyor
2.2k ortalama her işe uygun oluyor
çıkış hattına konan  1ohm ve 100nf gerekli
devrede mini kondansatör ve SMD ile dizayn  edilirse
çok daha mink boyuta inebilir

BU ARADA bu tip entegrelerin kıymetini bilelim
şimdiki uygulamalarda tüm kontroller seri data ile yapılmakta
on off yapma sesi açma kapama azaltma çoğaltma kanal seçme
bunları entegrenin içine bir kod gönderererek yapıyorsunuz

    bu seri data uygulamasını ve testini  mutlaka öğrenmek gerekiyor
su anda hemen hemen tüm ses sistemlerinde özellikle araçlarda- televizyon da
kullanılmakta

yani bir zaman sonra bu analog entegreleri bulmak dahi çok zorlaşacak


      Neyse konumuza dönelim
pikap kristali kontrol için 10k 100k mükemmel
çıkışı kazançlı  yerde 2.2k yeterli  oluyor

giriş empedansını ayarlı yapmak isterseniz
girişe 50k luk trimpot konabilir
50k trimpotu ayarlıyarak  en az distorsiyonsuz sesi elde edebilirsiniz
devrenin estetik ve simetrik olmasına özen gösterdim
üsten alttan ve şemasını verdim
TDA2822M soket kullanmaları iyi olur
kolay gelsin
1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg















TA3IUS

#1
TDA2822 klasik bir tercih.

Girişteki 2.2k dirençlerin şaseye paralel shunt olarak bağlandığını görüyorum. TDA2822 nin yüksek giriş empedansını ve kazancını dengelemek için 2.2k oldukça düşük bir değer değil mi? Giriş empedansını bu kadar düşürmek, özellikle zayıf çıkışlı ses kaynaklarında ses seviyesinin çok düşük kalmasına neden olmuyor mu? Neden 10k veya 47k yerine 2.2k tercih edildi?

Şema üzerinde birkaç teknik detay daha dikkatimi çekti, paylaşan arkadaşın veya kuranların tecrübesini merak ediyorum:
Çıkışlardaki RC filtrelerinde direnç değeri 2.2k olarak belirtilmiş. TDA2822 nin stabilite (high-frequency oscillation) karakteristiği gereği bu direncin genelde 2.2 ohm ile 4.7 ohm arasında olması gerekir. 2.2k gibi yüksek bir değer, kondansatörü neredeyse devre dışı bırakacaktır. Bu bir yazım hatası mı, yoksa devreyi bu şekilde mi test ettiniz? Kare dalga cevabında bir ringing gözlemlediniz mi?

Yusuf usta

#2
2.2 ohm demek istemiştir -ki 1 ohm yapılır genelde. üstteki 2k2 ile karışmıştır. ve üstteki iki tane 2k2 yerine de 1k kullanılır genelde piyasada. bu entegre sesi çok gür çok iyi. çok kulandım zamanında ama distorsiyon ve ses bozulmaları ile didişip duruluyor. endüstryel olarak çok kullanılsa da bence kullanışlı değil. ayrıca 3-5-9-12 volt seçenekleri var herkes kafasına göre karıştırıp satıyor sonra arızalarla uğraşılıyor. üst yazıda " çıkış hattına konan  1ohm ve 100nf gerekli" diye yazılmış zaten evet...
Mühendislik Diplomayla olmaz. İnsanı adam eden, bilgi değil görgüdür.

mustafaaxu

sanırım acele ile yazdığım için çıkışa konan direnci yanlış yazmışım özür
çıkış direnci 1 ohm olacak
TA3IUS arkadaşın dediği gibi  datasheet te 2.2 ila 4.7 ohm olsada ben 1 onm 100nf kullandım gayet güzel oldu

giriş empedensı 1k ile 100k arası konulabilir

test esnasında girişi 1uf--10uf elektronik kondansatör ile yapıldığında
giriş sinyalini kapatıyor böyle bir sey olursa olayı 200nf seramik giriş kondansatör ile giriş yaparak giderebiliyoruz
bu entegre her ne kadar kolay kullanımı olsada mükemmel demedim
kolay gelsin
TA5EK



seron

Ses elektroniğinden hiç anlamadığımdan sorunun ne olduğunu dahi anlamadım  :hiho:  :ebebe:

Benim dikkatimi çeken tek şey, çıkışta 100nF'ye seri bağlanan 2k2'lerin uygulamada 100R'ye dönüşmesi oldu.

mustafaaxu

#5
seron hocam sanırım ışık oyunu tekrar baktım altın yaldız son çizgi
bende resimde kahverengi gördüm olabilirmi dedim orjinde altın yaldız
yani 1 ohm
kolay gelsin
12.jpg

Yusuf usta

Alıntı yapılan: mustafaaxu - 08 Mart 2026, 21:01:45bu entegre her ne kadar kolay kullanımı olsada mükemmel demedim
kolay gelsin
TA5EK
ne yalan söyleyeyim ben mükemmel dedim, zamanında her işin kurtarıcısıydı. stereo hobi kit bile üretip bu güzellikten herkes yararlansın demiştim. ses kayıt devreleri, yankı devreleri ve benzeri her devrede bunu kullandım usta. ama ses devrelerine çok girip çok çeşitli ürünle çalışınca anladım ki kolay bir entegre değilmiş. kullanılacağı yer varmış, uğraşılmayacağı yer varmış... sen de bunlardan almak değerini bilmek lazım falan deyince ufaktan çekmecelerdeki yüzlerce 2822 aklıma geldi koltuklarım kabardı. ileride teknoloji gelişse de bunlar hayat kurtarır yalan yok.
Mühendislik Diplomayla olmaz. İnsanı adam eden, bilgi değil görgüdür.

seron

Evet, haklısın @Yusuf usta .

Yalnız benim bir 1+1 olayı vardı. İşlerin bitmemiştir, rahatsız etmeyeyim diye sormadım ama unutmadım da yani ;)

Şu anda bilgisayara takılı win98 zamanlarındn kalma tea2025 entegreli 2+5W masaüstü var. Beyaz plastik kasa. Plastik zamanla gevremiş çıtır çıtır döküliy. Arızaları var, korkudan sökemiyorum kasa dağılacak diye. Yumurta kabuğu gibi ufalanıyor. Hani diyorum şöyle 2x10W stereo bir pc setim olsa. Piyasaya baktığım zaman saçma sapan ürünler var. Hep çin malı smd sistem, güçleri de çok zayıf. Ben eski ekol THT cihaz seviyorum. Bir volüm düğmesi, bir led, bir power düğmesi, bir de stereo jack yeterli. Emmeeee gader bi türlü nasibetmedi. (Yüzsüzlüğün bu kadarına seron da şaşırdı kaldı).

Yusuf usta

Alıntı yapılan: seron - 10 Mart 2026, 19:56:32Evet, haklısın @Yusuf usta .

Yalnız benim bir 1+1 olayı vardı. İşlerin bitmemiştir, rahatsız etmeyeyim diye sormadım ama unutmadım da yani ;)

Şu anda bilgisayara takılı win98 zamanlarındn kalma tea2025 entegreli 2+5W masaüstü var. Beyaz plastik kasa. Plastik zamanla gevremiş çıtır çıtır döküliy. Arızaları var, korkudan sökemiyorum kasa dağılacak diye. Yumurta kabuğu gibi ufalanıyor. Hani diyorum şöyle 2x10W stereo bir pc setim olsa. Piyasaya baktığım zaman saçma sapan ürünler var. Hep çin malı smd sistem, güçleri de çok zayıf. Ben eski ekol THT cihaz seviyorum. Bir volüm düğmesi, bir led, bir power düğmesi, bir de stereo jack yeterli. Emmeeee gader bi türlü nasibetmedi. (Yüzsüzlüğün bu kadarına seron da şaşırdı kaldı).

:)
@seron siyasi taraflarını bir yana koyarsak, Trabzon fabrkasını bazı belgeler alamadığımız için İstanbul'a geri taşıyoruz. zarar var ama tabii milyonlarca zarar yok, yer kendimizin, ama kayıp zaman ve hamallık deli boyutlarda. bu arada stoklarımızın bile tükenmesi bizi bayağı yordu. merak etme Yusuf usta hiç unutmaz. halledeceğiz. :)
Mühendislik Diplomayla olmaz. İnsanı adam eden, bilgi değil görgüdür.

seron

Alıntı yapılan: Yusuf usta - 12 Mart 2026, 13:19:28
Alıntı yapılan: seron - 10 Mart 2026, 19:56:32Evet, haklısın @Yusuf usta .

Yalnız benim bir 1+1 olayı vardı. İşlerin bitmemiştir, rahatsız etmeyeyim diye sormadım ama unutmadım da yani ;)

Şu anda bilgisayara takılı win98 zamanlarındn kalma tea2025 entegreli 2+5W masaüstü var. Beyaz plastik kasa. Plastik zamanla gevremiş çıtır çıtır döküliy. Arızaları var, korkudan sökemiyorum kasa dağılacak diye. Yumurta kabuğu gibi ufalanıyor. Hani diyorum şöyle 2x10W stereo bir pc setim olsa. Piyasaya baktığım zaman saçma sapan ürünler var. Hep çin malı smd sistem, güçleri de çok zayıf. Ben eski ekol THT cihaz seviyorum. Bir volüm düğmesi, bir led, bir power düğmesi, bir de stereo jack yeterli. Emmeeee gader bi türlü nasibetmedi. (Yüzsüzlüğün bu kadarına seron da şaşırdı kaldı).

:)
@seron siyasi taraflarını bir yana koyarsak, Trabzon fabrkasını bazı belgeler alamadığımız için İstanbul'a geri taşıyoruz. zarar var ama tabii milyonlarca zarar yok, yer kendimizin, ama kayıp zaman ve hamallık deli boyutlarda. bu arada stoklarımızın bile tükenmesi bizi bayağı yordu. merak etme Yusuf usta hiç unutmaz. halledeceğiz. :)


Ah be ustam. Senin durumunu bilmiyorum ki? Ne Trabzonu, ne fabrikası? En son haberleştiğimizde istanbuldaki ofisin inşaat halindeydi.

Yani buradan da şunu anlıyoruz kiii, davulun sesi... Yok bu o değildi. Neyse ben meseleyi anladım. Valla giriştiğin işler bu ülkede büyük cesaret. Tebrik ederim.

Sıkıntı yok, devam.