LM358' e Class-A Dokunuşu : Hi-Fi Preamp Devresi ve Testleri

Başlatan TA3IUS, 04 Mart 2026, 23:08:45

TA3IUS

Genelde ses projelerinde galiba pek tercih edilmeyen LM358 op-amp, çıkış katına eklediğim bir 2N2222A transistör ile Class-A modunda çalıştırarak nasıl bir performans aldığımı osiloskop ölçümleriyle test ettim.

Malzemeler:
1 x LM358
1 x 2N2222A
3 x 10k
1 x 1k
1 x 100k
1 x 4.7k
1 x 1uF
2 x 10uF
1 x 100uF

Pil: 9V


LM358 aslında endüstriyel bir op-amp olduğu için ses uygulamalarında geçiş distortiyonu yapabiliy.
Bunu engellemek için çıkış pinine bir 2N2222A transistör ekleyerek çıkış katını Class-A çalışma noktasına evirdim.
Bu sayede sinüs dalgasının pürüzsüzlüğünü korumayı hedefledim.

Ölçüm Sonuçları
Devreyi 100mVpp giriş sinyali ve 11 kat (ortalama21dB) kazanç ile test ettim:

1. 1kHz Referans Noktası:
Giriş: 100 mVpp
Çıkış: 1.11 Vpp
Durum: Tertemiz, pürüzsüz bir sinüs.

WhatsApp Image 2026-01-30 at 17.11.14.jpg

2. Alt Frekans Tepkisi (20 Hz):
Çıkış: 904 mVpp (RMS: 305mV)
Analiz: 1kHz referansına göre sadece ortalama -1.7 dB civarı bir düşüş var.
20Hz gibi noktada çok az kayıp yaşanması, bas seslerinin de kayıp olmadığını gösterir.

WhatsApp Image 2026-01-30 at 17.11.04.jpg

3. Üst Frekans Tepkisi (20 kHz):
Çıkış: 1.09 Vpp (RMS: 377mV)
Analiz: İşte burası şaşırtıcı! Devre 20kHz de hiç kayıp vermiyor gibi.
Frekans tepkisi 1kHz den 20kHZ e kadar dümdüz.

WhatsApp Image 2026-01-30 at 17.20.55.jpg

Breadboard üzerinde kurduğum bu devrede, LM358 gibi ekonomik bir op-amp için, doğru bir bias ve çıkış katı desteğiyle (2N2222A Class-A) oldukça lineer bir performans gösterdi.
20Hz-20kHz aralığında sergilediği kararlı tutum, ev yapımı ses projeleri için oldukça tatminkar.

WhatsApp Image 2026-01-30 at 17.27.12.jpg

WhatsApp Image 2026-01-30 at 17.33.16.jpg

WhatsApp Image 2026-01-30 at 17.11.38.jpg

WhatsApp Image 2026-01-30 at 17.11.29.jpg

seron

Burası neresi hocam, laboratuvarınız baya hoş bi ortammış :-*

Yusuf usta

bu güzel çalışmayı bir prensip şema ile taçlandırmanız iyi olurdu.
9v pil ile çalışan opamp devrelerini 12v ile beslerken 100 ohm direnç ve devamında 470 uF kondansatörle beslemek ses bozulmalarını önler. tek beslemede gerilim bölücü olarak ne kullandınız 10k mı?gerilim bölücünün gnd tarafına 100uf mi paralel bağladınız? ses geri beslemeyi kazanç düşmeden hiss sesi artmadan kaç ohm ile dengelediniz 100k mı? input ve output kondansatörleri nedir? ve dual opampların ikisini de kullandınız mı? resimlerden çok anlayamadım.

Mühendislik Diplomayla olmaz. İnsanı adam eden, bilgi değil görgüdür.

TA3IUS

Devamını da getireceğim ama eklediğim fotoğrafları sayfada önizlemeli olarak neden göremiyorum, bana dosya eki olarak görünüyor?





seron

Alıntı yapılan: TA3IUS - 06 Mart 2026, 16:48:01Devamını da getireceğim ama eklediğim fotoğrafları sayfada önizlemeli olarak neden göremiyorum, bana dosya eki olarak görünüyor?

Resim eklemeyi bilmediğiniz için.

Ben sizin için resimleri yazınızın aralarına import ettim. Fakat düzenleme süresi dolmadıysa yazınızı düzenleyerek sıralamayı elle değiştirebilirsiniz. içinde "attach" geçen satırları olduğu gibi kesip, doğru sırlamayla değiştirebilirsiniz.

Yazınızın sağ altındaki FAZLASI... adlı butona tıklayın. "Düzenle" seçeneği aktifse henüz düzenlemeye karşı kilitlenme süresi dolmamış demektir. Dolmuşsa resimlerinize numara atayarak benden sonraki (bu iletinden sonraki) iletiye tekrar yükleyin, ben denk gelirsem eklerim.

TA3IUS

Alıntı yapılan: seron - 06 Mart 2026, 22:12:10Resim eklemeyi bilmediğiniz için.
Keşke bu mesajınızın altına benim gibi teknoloji acemisi birine nasıl yapılacağını yazsaydınız memnun olurdum  :)

Buldum sanırım. ;)

TA3IUS

Yaptığım testlerde devrenin eşik noktasını da tespit ettim. :D

250mVpp ye kadar sinüs alt ve üst kısımlar düzgün görünüyor kazanç 10.8 kat

WhatsApp Image 2026-01-31 at 00.44.24.jpg
WhatsApp Image 2026-01-31 at 00.44.34.jpg


250mVpp den itibaren sinüs altları bozulmaya başlıyor. 500mVpp ye kadar grafik böyle:

WhatsApp Image 2026-01-31 at 00.45.50.jpg
WhatsApp Image 2026-01-31 at 00.46.04.jpg


700mVpp de durum neredeyse tamamen kırpılmaya evriliyor.

WhatsApp Image 2026-01-31 at 00.49.09.jpg
WhatsApp Image 2026-01-31 at 00.49.16.jpg


Sonuç: 300-500mVpp ile temiz ses alınabilir düzeyde.

TA3IUS

Devreyi merak edip kurmak denemek isteyenler için şemasını çizdim, belki birinin işine yarar kullanmak ister, incelemek ister:
1769857119022.png

TA3IUS

Üstteki devre tasarımı yapısında 20Hz alt frekanslarda -1.7 dB civarı bir düşüş vardı, bu düşüşü ortadan kaldırmak için aktif sanal şase ve geri besleme modifikasyonları yaptım.

Sonuçlar:
Frekans : 20Hz
Sanal Şase ile: 904 mVpp
Aktif Sanal Şase ile: 1.14 Vpp
Kazanç : +2.01 dB

WhatsApp Image 2026-03-04 at 18.51.28 (1).jpg
WhatsApp Image 2026-03-04 at 18.51.29.jpg
WhatsApp Image 2026-03-04 at 18.51.28.jpg


Yaptığım değişiklikler


Aktif Sanal Şase
Önceki pasif direnç bölücüyü stabilize etmek adına 10k-10k dirençlerin orta noktasındaki 4.5V referansını LM358'in 5. pinine (+ giriş) bağladım. Boşta kalan 6. ve 7. pinleri jumper ile kısa devre ederek bir Voltaj İzleyici modu oluşturdum. Devredeki tüm 4.5V referans noktalarını (R3 direnci, R5/C2 hattı vb.) dirençlerin ortasından söküp doğrudan 7. pine bağladım. Bu sayede referans voltajı dinamik yük altında 4.50V değerinde tamamen sabitlendi.

Geri Besleme Revizyonu
Önceki versiyonda op-amp sadece kendi çıkışını kontrol ediyordu. Burada ise çıkış transistörünü de bu denetim mekanizmasına dahil ettim. 10k'lık geri besleme direncini (R4) op-amp çıkışından (Pin 1) söküp doğrudan Transistörün Emitter (çıkış) ucuna bağladım. Pin 1'i ise sadece transistörün Base bacağını sürecek şekilde bıraktım. Böylece op-amp, transistörün hata ve kayıplarını bizzat izleyip kompanze etmeye başladı.

Bas Frekans Kapasite Artırımı (-1.7 dB Kaybın Giderilmesi)
20Hz ölçümlerinde darboğaz yaratan kapasitif direnci (reaktans) düşürmek için kazanç hattındaki 1uF (C2) kondansatörü sökerek yerine 100uF bir kondansatör ekledim. Bu sayede alt kesim frekansını iyice aşağı çektim ve 20Hz'deki -1.7 dB'lik kayıp tamamen yok oldu.

Çıkış Katı Akım Optimizasyonu (R6 = 1kΩ)
Son aşamada, transistörün sükunet akımını ve sürme kabiliyetini optimize etmek için emiter direncini (R6) 1kΩ olarak güncelledim. Bu sayede yaklaşık 4.5mA sükunet akımı elde ederek düşük çıkış empedansı, yüksek kararlılık ve makul pil ömrü arasındaki en ideal dengeyi yakaladım.




TA3IUS

Son alçak frekans kazancı düzeltmesinden sonra eşik noktasında da bir iyileşme gördüm.

İlk devre tasarımında sinüsler 500mVpp den itibaren bozulmaya başlarken, şimdi bu değer 650-670mVpp civarına yükseldi.

WhatsApp Image 2026-03-04 at 23.44.19.jpg



700mVpp den itibaren sinüslerin tepeleri düzleşmeye başlıyor.

WhatsApp Image 2026-03-04 at 23.44.19 (1).jpg


TA3IUS

Yapılan aktif sanal şase, geri besleme ve kapasite optimizasyonları sayesinde devre, ölçülebilir limitlerde stabil bir lineerliğe ulaştı.

İlk ölçümlerde -1.7 dB'lik (20Hz) alt frekans kaybını ve dinamik kararsızlıkları gidermek adına modifiye ettiğim devrenin son hali budur.

1772654414379.png