ÇAMAŞIR MAKİNASI MTORUNA BU PAKO ŞALTERDEN BAGLAMAK İSTİYORUM İLERİ GERİ ÇALIŞTIRABİMEK İÇİN YARDIMCI OACAK ARKADAŞ VARMI
pakonun 0 numaralı ortak uçtan fazı gir diğer 1-2 den çıkışı al motorun sağ yön sargısına diğerini sol yön sargısına bağla nötr ortak birde yüksek devir için sargılar vardır multimetreyle sargıları ölç omajı en düşük olan yüksek devirli sargıdır
Monofaze bir motorda devir tonunu degostırmek ıcın ana yada yardımcı sargıların birinin yonunu değiştirmek gereklidir. Bunun gibi değilde çift kontaklı bir pako ile olabilir.
çift kontokalı deerken bir rresim vs gibi bişey koyabiirmisin serkan
Şimdi daha dikkatli baktımda sizin zaten vermiş olduğunuz resimdeki şalter 3 kontaklı. Fazlası ile yeterli.
bunu şema ile tarif edeilirmisin bir zahmet
Abi birazdan çizip yüklerim. Yetişemezsem akşam çizer yüklerim. Beraber bakarız.
okey serkanım
Abi bu motorda kapasitör varmı? sargılardan kaç uç çıkıyor bi bakıp söylermisin.
Bildiğim kadarıyla üniversal motor fırçalı motor.
Bu motorun dönen rotor değilde dışardaki statorun uçlarını pako şaltere girip yönünü tayin edeceğiz. Bana bilgiyi verirsen sevinirim. Kapasitör yok değil mi?
Elindeki motorun bir kaç açıdan resmini ekleyebilirmisin.
kapasitör var dört çıkış var 2 si kömr ikisi sargı
ir sargı ve kömür biririne bagladım diger sargı ve ve kömre elektirik verdim normal direkt çalışıyor kapasitör çıkarınca sonsuza yüksek hızda dönyor kapaasitör baglayınca yavaş çalışıyor ilk engedede duruyor
fotograf çekmek için kameram yok ama autocad de çizmeye çalışayım sana
Çizmene gerek yok abi şema aşağıdaki gibimi acaba ?
(http://i101.photobucket.com/albums/m75/efsane_2006/elektronik/elektrik/adsz4-1.jpg)
Yukarıdaki şema bir üniversal motora aittir.
Faz sabit sargıya girer ordan çıkan uç kömürle rotora girer rotor sargısı diğer kömürden çıkıp ikinci sabit sargıya girer. Bu bir seri devredir.
Sizdeki motorda bunun gibimi? yani dışta iki ayrı sargı ( statorda ) , içte rotor sargısı..
elimden geldiğince çizdim motorun zerinde soket var soketin 6 baglantı girirşi var
siyah kırmızı gri ve kahve rengi üstde iki tanede beyaz kablo var onlare işe yaramıyor sanırım
SERKANIM ELİMDEN GELDİĞİNE ÇİZMEYE ÇALIŞTIM İNŞALLAH AÇIKLAYICI OMUŞTUR YARDIMIN DOKUNUR TEŞEKKÜRLER ŞİMDİDEN
soner ağabey,
elbette sorununu da çözmeye çalışalım ama sen ne yapmak istiyorsun onu da söyle ki, belki elindeki daha basit bir motoru da kullanabilirsin.
seronum tek derdim bunu ileri geri çalıştırmak gerekirse taş baglayacagım gerekirse başka gereç bunu tek taraflı çalıştırıyorum fakat ileri geri çalıştıramadım
ayrıca kondansatör baglayınca yavaş çaışıyor kondansatör söknce en yüksek hızda durmaksızın çalışıyor
soner ağabey ben sorunun nasıl çözüleceğini bilmiyorum ama uçların hangi bobinle alakalı olduğunu çözersen yolun yarısına geldin demektir. nasıl yapacağını serkan yukarıda söylemiş. fakat pako şalterinin asıl görevinin motor yönü ile alakalı değil de, yardımcı sargıyı uygun devire ulaşınca devreden çıkartmak olduğunu öğrendim. senin için araştırma yaptım ama bir sonuca ulaşamadım. açıkçası bu işleri de bıraktım, zaten benim mesleğim değil. aşağıdaki linki dikkatle okumalısın. bir de sana verdiğim kitapta motor yönünün nasıl değiştirileceği anlatılıyordu. ana sargının faz-nötr bağlantısını değiştirmelisin, çarpraz bağlanmış bir monofaze motor şeması vardı o kitapta...
http://www.elektrikrehberiniz.com/elektrik-motorlari/bir-fazli-asenkron-motor-4127/
O ŞEMALARDAN HİÇ BİŞEY ANLAMIYORUM SERONUM NEYSE İŞ BAŞA DŞYOR YİNE DENE YANIL YÖNTEMİ
Alıntı yapılan: sonerbicer - 29 Aralık 2015, 22:16:30O ŞEMALARDAN HİÇ BİŞEY ANLAMIYORUM SERONUM NEYSE İŞ BAŞA DŞYOR YİNE DENE YANIL YÖNTEMİ
Çarpılma da giden motor olsun abi. Dikkatli ol, hoşçakal.
abi dur dur .. Trafo olayına dönmesin.
Bir deneme yapmanı önereceğim. Sonra ona göre hareket ederiz.
Abi bak şimdi ..
Aşağıda örnek bir resim yüklüyorum. Senin motorda da bunun gibi iki kömür yuvası var. Şimdi ilk önce motoru çalıştır ve dönüş yönünü takip et. Şimdi yapacağımız testi tarif ediyorum.
Aşağıdaki resimde görünen sağda ve solda iki kömür var. Bu kömürlere gelen iki kablo var. Bu kabloları kömürlerden ayırıp sağdaki kabloyu sola soldaki kabloyu sağ kömüre irtibatlayıp motoru tekrar çalıştırınız.
Motorun orjinal hali ile dönüşüm sonrası halini yazarmısınız. Bekliyorum.
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f1/Universal_motor_commutator.jpg)
öyle kutupları değiştirince ters yönde dönüyor benim amacım şalter baglantısı ile baglayıp ileri geri değiştirmek
Tamam iste ters donuyorsa ona gore uygulama yapacagiz.
evet serkanım ters dönyr kutupkarı değiştirince
SERKANIM ELİMDEN GELDİĞİNCE ŞEMA ÜZERİNDE TARİF ETMEYE ÇALIŞTIM NORMALİNDE BİR KÖMRLE BİR SARGIYI KÖPRÜLYORUM SONRA DİGERLERİNE ELEKTİRİK VERİYORUM ÇALIŞIYOR SONRA TERSİNİ YAPIYORUM YİNE TERS ÇALIŞIYOR AMA BEN BUNU SÖK ÇIKAR DEĞİLDE BAHSETTİĞİM ŞALTER ÜZERİNDEN YPMAK İSTİYORUM
Abi kablo bağlantılarından bişey anlayamadım.
Ama üniversal motor için bir yön değiştirme şeması çizeceğim. Birazdan yüklerim.
Deneme
Abi şemada solda pako şalterin 0 - 1 - 2 konumlarını ve iç kontak yapısını çizdim. orta uçlar 1 yönüne getirince o yöndeki çıkışlara kısa devre yapar 2 konumuna getirince diğer yöndeki kontaklarını kısa devre yapar.
Motorumuzda kömüre giden iki kablo var. Motoru önüne aldığında bir kömür sola diğeri sağa bakacak şekilde tuttuğunda kömürlere A ve B harflerini verdiğimizi düşün. Bu kömürlere bağlı kablolarıda C ve D olsun. Bu iki kabloyu kömürlerden ayırıyoruz.
Şalter için ise altta her uca bir harf verdim. Ön hazırlık olarak şalterdeki uçlardan K ile S ucuna bir parça kablo ve L ile R uçlarına başka bir kablo ile bağlantı yapıyoruz. Bu kablolar kalıcı olacak.
Daha sonra sırası ile A kömürünün bağlantısını şemada gösterdiğim gibi N ucuna bir kablo ile bağlayın.
C kablosunu şalter üzerindeki K ucuna
B kömürünün bağlantısını şalterin O ucuna
D kablosunu şalterin L ucuna bağlamalısınız.
Pakoyu 1 konumunda elektrik verirseniz bir yöne 2 yönünde elektrik verirseniz diğer yöne dönecektir. 0 konumunda motor duracaktır.
Not : Motor bir yöne dönerken yön değiştireceğinizde pakoyu 0 konumuna alıp tamamen durmasını bekleyiniz. Sonra diğer yöne dönüş için şalter konumunu değiştiriniz. Diğer türlü sargılar aşırı akım çekip yanabilir.
(https://320volt.com/forum/index.php?action=dlattach;topic=6767.0;attach=5677;image)
OLDU BE SERKANIM )))
Eline saglik abi isin cogunu sen yaptin. Kolay gelsin.
Bu arada motorla ne yapmayi planliyorsun abi?
gerekirse taş baglayacagım gerekirse tel fıra zımpara vs gibi şeyler takıp ihtiyaca göre kulanacagım
asıl yardım senin gönderdiğin şemadan dolayı oldu bana kalsa yapamazdım elektirkcilerdee ya olmaz diyor ya sorun olur diyor vs şimdi ona bir dimmer veya başka bişey ilave edip hızını ayarlamam gerekiyor
sal kardşim tavsiyelerine
valla bravo serkan kardeşim. aslen ben de o devreyi vermeyi düşündüm (bildiğimden değil bilgisayarımda hazır var) ama soner ağabeyin elindeki pako şalterin şekli ve neresinden ne giriyor ne çıkıyor bilmediğimden yardım edemedim. tebrik ederim.
DÜZELTME NOTU:
Çok özür dilerim, pako şalter sadece yardımcı sargıyı devreden çıkarmak için kullanılmıyormuş ben yanlış anlamışım. o sadece yöntemlerden biriymiş. pako şalteri ben ilk defa duyuyorum. eski elektrik bilgisi kitaplarında ona "ENVERSÖR ŞALTER" deniyor.
kusura bakmayınız efendim...