Merhaba; bu devre daha önce BURADA (https://320volt.com/en/op-ampli-sicaklik-anahtari-fan-kontrol/#google_vignette)paylaşılmış ancak baskı vs. yeniden oluşturmak istedim ve biraz daha düzenli hale getirdim. Açıklama aynen şu şekilde;
"Soğutucu sıcaklıkları yukarıda fanı çalıştırmak için kullandım devre testini hazırlarken devreyi paylaşmak istedik LM358 op amp işaretli kart entegre çıkışına N kanal mosfet (IRF540, 50N06 veya IRFZ44) kullanıldı 10k NTC sıcaklığı çıkışa göre veriyor Devre üzerindeki eşik çalışmasını 25k potansiyometre ile devrenin belirlediği sıcaklığı ayarlayabilirsiniz. IŞİD fanı aşağıya indiğinde tam güçte durur."
Fakat ben ufak çapli bir PC fanı gibi fan çalıştırmak istediğim için BD139 N kanal bir transistör kullandım çünkü bu fanların çektiği akım oldukça düşük miktarda. Eğer daha yüksek akımlı fan vs. çalıştırmak isteyenler için devreyi yeniden düzenler ve mosfet gibi yüksek akımlı transitör tarz elemanlar ekleyebilirim...
1.png
PCB'de değil, devre şemasında yanlışlık var. Besleme geriliminin eksi ucunu transistörün kollektörüne vermiş. Eksi uç şasede olmalıydı.
3.png
Bereket versin aynı yanlışı yapmamışsın.
* * *
Bu devre -bana göre- ideal bir devre değil. Çünkü belli bir sıcaklık seviyesine kadar fan hiç çalışmayacak. Oysa fanın düşük hızda seyredip ısı yükseldikçe hızlanması senaryosu daha iyi bence. Ki çoğu devre bu şekilde çalışıyor, örnek: bilgisayarlardaki fan devreleri.
Yine de gayet temiz, kompakt bir çalışma tebrikler.
Sana bir tavsiye: transistörün termal yüzeyinin basacağı yere via yapmak çok da iyi bir fikir değil. Onun yerine arka kısmını bakırla da doldurabilirsin. Soğutucusunu takıp vidayı tutturduğunda ısı önce soğutucuya oradan vidayı takip ederek arkadaki bakır dolguya yavaşça ulaşır. O bakır dolgunun bir faydası olur mu? O kadar deneyimli değilim. Ama ben genelde öyle yapıyorum.
Transistörün oklu tarafı emitter'dir. Burda hata yok.
Sağdaki volts yazan şey güc kaynağı değil voltmetre.
Devrede besleme kaynağı yok, hata burada. Hatayı yanlış yerde bulmuşsunuz.
Şimdiiii.... Devre şemasında
@seron evet dediğin gibi hata yapmışım birşeyler denerken... Ama pcb de olmaması büyük dikkat çekici oldu :)
Diğer yandan
@ipli jeton proteus da dc besleme olarak 12Volt verdim RT1 yazan yerden ve devre bu haliyle oldukça başarılı çalışıyor. Bi amacım vs yoktu sadece sitede gördüm ve bir hata olacağını düşünmeden pcb çizdim sundum.
Güç kaynağı var devrede. Solda RT1 diye belirtilmiş. Ama doğru ben voltmetreyi güç kaynağı sanmışım.
Alıntı yapılan: Bilgin.055 - 24 Haziran 2024, 14:23:33Şimdiiii.... Devre şemasında @seron evet dediğin gibi hata yapmışım birşeyler denerken... Ama pcb de olmaması büyük dikkat çekici oldu :)
Diğer yandan @ipli jeton proteus da dc besleme olarak 12Volt verdim RT1 yazan yerden ve devre bu haliyle oldukça başarılı çalışıyor. Bi amacım vs yoktu sadece sitede gördüm ve bir hata olacağını düşünmeden pcb çizdim sundum.
Güç kaynağı için şu simgeyi kullanmak daha iyidir. Simgeyi yerleştirin, ve simge adına vermek istediğiniz voltaj değerini yazın. Hiç bir şey yazmazsanız program +5V kullandığınızı varsayar.
(https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTTZrHlBtp-HBSzQOx0-qmD9lsvB-BdxYy-vA&usqp=CAU)
Böyle tam kararlı ve net bir şekilde çalışan fan sıcaklık kontrol devresi varmı acaba kodlu falan olmayacak vs..
Çünkü o kadar çok ntc ye dayalı devreler var ki.
Proteusta normal batery var şekli net anlaşılır artı ve eksi net olarak verilmiş edit yaparak istediğiniz voltajı yazarak projenize uyguluyorsunuz
Kafa karışıklığın gerek yok
Kolay gelsin
68u1Z.png
Isıyı pwm ile dönüştürüp, motor kontrolü sağlayabilirsiniz. Üstelik fan hızı, ısıya doğru orantılı olarak artacaktır. Boylece düşük miktardaki sicaklik daha sessiz soğutulur.
Alıntı yapılan: mustafaaxu - 24 Haziran 2024, 21:28:23Proteusta normal batery var şekli net anlaşılır artı ve eksi net olarak verilmiş edit yaparak istediğiniz voltajı yazarak projenize uyguluyorsunuz
Kafa karışıklığın gerek yok
Kolay gelsin
68u1Z.png
Net ve direk çözüm bu kadar basit 🤗
Alıntı yapılan: olcay007 - 24 Haziran 2024, 21:35:33Isıyı pwm ile dönüştürüp, motor kontrolü sağlayabilirsiniz. Üstelik fan hızı, ısıya doğru orantılı olarak artacaktır. Boylece düşük miktardaki sicaklik daha sessiz soğutulur.
Bunun üzerine biraz araştırma yapmak istiyorum. Eğer uygun mataryeller bulabilirsem denerim diycem ama bu sefer de entegrelerdem hep korkum var çünkü hepsi sahte üretim.
Meselaa ilk olarak böyle bir devreye denk geldim...
images.jpg
Bilgin,
Bir tane NTC, bir tane potans, bir tane de transistör neyine yetmiyor acep recepşın?
Hep daha iyisi hep daha güzel ve her zaman daha sağlıklı... Genel uğraştırıyor beni ama kurcalamadan yapamıyorum ne yapim 😊
Devreye birde histerez direnci ekledim sanki böyle biraz daha stabil olur gibi. Aşağıdaki ntc yi 48 derece olarak kabul edersek, fanın ilk çalıştığı derecedir.
1.png
4.png
PTC ve NTC'lerin sıcaklıkla gösterdiği direnç değişimi lineer değildir. NTC'lerin direnç değişim miktarı sıcaklık yükseldikçe azalır. İlk başlarda direnci hızla düşerken sıcaklık arttıkça direçlerindeki düşme miktarı azalır. PTC'ler bunun tam tersi bir davranmış gösterir. İlk başlarda dirençleri yavaş yavaş artarken sıcaklık arttıkça dirençlerinin artış hızı artar.
(https://enercorp.com/wp-content/uploads/2020/07/NTC-vs-PTC-Thermistors-graph.jpg.webp)
Bu kusurları ortadan kaldırmak için sıcaklık sensör entegreleri geliştirilmiştir. Bu entegrelerde çıkış voltajı ile sıcaklık arasında lineer bir ilişki vardır.
Kendi yapıp kullandığım bir devre, oldukça stabil çalışmakta. 17k direnç yerine 22k pot kullanılırsa ince ayar da yapılabilir.
(https://store.donanimhaber.com/f2/b0/3d/f2b03d926e181befa14febb6d08e287a.JPG)
Alternatif bir yol, güç kaynağı devrelerini soğutmak için uygundur. Güç kaynağı çıkışından şönt ile alınacak akım bilgisi OPAMP'a girilerek yükseltilmek suretiyle fon kontrolü için kullanılabilir. Bu sıcaklık ölçerek yapılan kontrole göre daha verimli olacaktır.
Devre güzel görünüyor elinize sağlık fakat ben denemeden pek yorum yapamıyorum o yüzden bu devreyi önce bi denemek istiyorum. Bir kaçtane ntc fan devresi yaptım kullandım ve aktif olarak da kullanıyorum ama bu ara daha stabil çalışan devrelere sardım.
Biraz deneme yaptım ama sistem direkt çalışıyor.
@ipli jeton1.png
Proteus'taki LM35 sensörünün simülasyonunda hata var. Düzgün simüle edemiyor. Yoksa devre gerçek hayatta çalışıyor.
LM35'in olduğu yerden manuel olarak voltaj ver çalıştığını görürsün.
LM35'in çıkışını hesaplamak oldukça basittir. -10 dereceyken -100mv, 0 dereceyken 0mV, 10 derece sıcaklıktayken 100mV, 24 derece sıcaklıktayken 240mV...
Sıcaklığın yanına bir sıfır ekle mV cinsinden çıkış voltajını bulursun. Bu voltajı simülasyon üzerinde opampın + girişine uygula devre çalışacak.
PCBWay'e hemen yapıştırmışın goçum benim :D
Biraz da oraya çalışmak lazım 😊
bu ısı göstergesi ve fan kontrol devreler çok değişik yapılabiliyor
Basit olması yüksek doğruluk Görsellik bu şartları
LM35 ile LM3915 ile mükemmel ikili oluşturmuş
lm35 -55 ila 150 derece ölçer ama devre 3915 ise 16 ve 26 dereceye ayarlanmış
ama devre üzerinde vr1 vr2 ile istediğiniz aralığa ayarlanabilir
istediğiniz led den çıkış alarak on-off yapılabilir
kolay gelsin
LED-thermometer-circuit.png
Hergün yeni birşeyler öğreniyorum... Teşekkürler.
Biraz düzenlemeler yaptım bunu bakır plaket üzerinde deneyecem.
1.png
Alıntı yapılan: Bilgin.055 - 25 Haziran 2024, 23:25:07Hergün yeni birşeyler öğreniyorum... Teşekkürler.
Biraz düzenlemeler yaptım bunu bakır plaket üzerinde deneyecem.
OPAMP'ın GND bağlantısını apmamışsın. Bu şekilde çalışmaz ki.
Normalde evet GND bağlamam gerekiyor ama baktım ki burada çalışıyor bende dokunmadım. Tabi bakalım gerçekte nasıl çalışacak.
Alıntı yapılan: Bilgin.055 - 26 Haziran 2024, 09:22:38Normalde evet GND bağlamam gerekiyor ama baktım ki burada çalışıyor bende dokunmadım. Tabi bakalım gerçekte nasıl çalışacak.
OPAMP'ın 4 nolu bacağını Gnd'ye bağla mutlaka. Çalışıyor gibi görünür ama çalışmaz.
Bilgin,
D2'ye ve R4'e gerek yok bence.
Ne dersin?
Bir de LED direncini hep yanlış hesaplıyorsun. Gerilim 12V iken LED direnci mavi LED için en az* 586 ohm oluyor. Ben de devre çizerken hep kafadan atıyorum ama daha makul atıyorum.
Aha bak hesaplama:
Ekran görüntüsü_2024-06-26_17-34-07.png
*Hesaplanan direnç minimum dirençtir. İdeal parlaklık için daha yüksek direnç uygulanarak daha az akım geçmesi ve LED'in ömrünü uzatmak mümkün olabilir.
@seron Haklısında o kısımda sadece ne kadar parlak olması gerektiğini kestiremedim o yüzden öyle bir değer yazdım. Ayrıca bu devre hem 5Volt ile hemde 12Volt ile çalışacağını düşündüğüm için 4.7 lik bir zener ekledim ki yüksek voltajlarda ledi ve mosfeti koruması için. Zenenerin oradaki etkisi bu. Aslında hiç LED vs koymasam da olur ama yine çalıştığını görmek için eklemiş oldum. R4 ü eklememin sebebi ise mosfetin net bir şekilde çalışabilmesi için eklemiş oldum. Bunu da pull-down direnci olarak kabul edebilirsek devrede başka bir sorun bulamadım bende. Elimde LM35 kalmamış bugün yarın alır bi denemesini yaparım artık,yorumun için teşekkürler.
Mosfetlerin geytine 12V uygulayabilirsin. Hatta bunu yapman daha iyi olur: MOSFET tam iletime gitmiş olur, analog bölgeden kurtulur.
LED için zener kullanmana gerek yok, seri direnç işi halledecektir.
10k dirence gerek yok, çünkü entegre çıkışı LOW olduğunda pull-down yerine geçiyor. Pull-down direncini kararsız durumlar için kullanıyoruz evet. Ancak entegre kararlı çalışıyorsa bir sikinti olmaz.
Öneriler:
10k direnci kaldırabilirsin.
LED direncini 1k...10k aralığında seçebilirsin. 5V ile çalıştıracağını gözönünde bulundurursak 1k..2k2 yeterli.
Zenere hiç gerek yok, kaldır bence.
Bunları yaparsan kart üzerinde daha az yer kaplar devre. Benimkisi öneri tabi sen bilirsin.
Bu önerileri dikkate alarak baskı şemasını oluşturacağım. Evet dediğin gibi daha az yer kaplamış olacak. Pull direncinede gerek yoksa herşey süper olacak. Led'e 1.2K yeterli, aslında 470R olarak düşündüm ilk başlarda ama 5Volt da gerçekten çok çok sönük yanıyor o yüzden 270 yaptım ama beğenmezsen değiştiririm artık.
Benim beğenmeme bağlı değil. Hemen hesaplayalım.
Ekran görüntüsü_2024-06-26_18-44-42.png
120 ohm çıkıyor. Bu da seni haklı yapıyor.
Ama hatırlarsan ben bir süre önce bir başlık açıp LED dirençlerini anlatmıştım. Yeşil LED için 100k çıkmış bu sonuç bizi şaşırtmıştı.
Hah buldum: https://320volt.com/forum/led-ve-aydinlatma/ledlerin-ideal-parlaklikta-kullanilmasina-dair/
Kör bir şekilde yakabilmek için mavi LED'e 12V'de 16k-22k bağlamak gerekiyormuş. Ama benim bahsettiğim körlük derecesiyle senin beklentin farklı olabilir. Bu yüzden istersen deneme-yanılma yoluyla da bulabilirsin. Hah bu parlaklık bana göre iyi dediğin yerde durursun. Bunun için 10k pot ile deneme yapmanı öneriyorum.
Flood için özür.
Bilgin, LM35'in fiyatına internetten baktım, 135 kusur TL civarında. Bence bir kıçıkırık fanı idare etmek için yüksek bir maliyet.
Onun yerine NTC kullanmak daha iyi bence.
Bu arada gerek LM35'li gerek NTC'li yapılmak istendiğinde kısayoldan şu yöntem de kullanılabilir:
Fan Kontrolörü GIF.gif
"Beğenmezsem" yazacaktım öyle olmuş 🤗
LM35 orijinali evet çok pahalı ama 30 lira civarında olanlar var onlar da ne kadar iş görür bilmiyorum en azından denemek istiyorum bakalım neler olacak. Bende ki hep merak yani deneyip görmem lazım ki içim rahat etsin. Baktık olmuyor o zaman NTC ye döner yoluma devam ederim. Ledlere gelecek olursak aslında onlarca ledin yanma voltajları bazen fark ediyor. O sorun değil yani nasıl güzel durur gözüme hitap ederse ona göre direnç kullanırım.
( O yeşil led nasıl 100K çıktı ben hala anlam veremedim ya gerçi)
Bu kadar kurcalıyorum çünkü çok fazla sıcaklık kontrollü devreler vs. Var bu yüzden en iyi en stabil olanın peşine düştüm.
Alıntı yapılan: Bilgin.055 - 26 Haziran 2024, 19:53:31( O yeşil led nasıl 100K çıktı ben hala anlam veremedim ya gerçi)
Valla ben de anlamadım. Bu bahsettiğim LED'i de Antalya'da bir elektronikçiden aldım. Tesadüfen yaptığım bir testte ideal (kör) yanma direnci 12V'de 100k çıktı. Normal bir dirençle el feneri gibi yanıyor.
Onu bunu bilmem de eğer vaktin olursa şu devreyi sen baskı olarak çizermisin seninde emeğin olsun çünkü ben bu ara çok fazla yorgunum şu basit devreyi bile hazırlayamadım 🤗🙏
Lm35 li paylaştığım varya bu devre
Alıntı yapılan: Bilgin.055 - 25 Haziran 2024, 23:25:07Hergün yeni birşeyler öğreniyorum... Teşekkürler.
Biraz düzenlemeler yaptım bunu bakır plaket üzerinde deneyecem.
1.png
Tamam çizerim. Yüce tanrı Buda engel çıkarmazsa birkaç saate yayınlarım.
istockphoto-1283852174-612x612.jpg
Niye tekli opamp kullanmıyorsun? 🤔🤔MCP601 gibi mesela.
Önerin için teşekkürler. Bunu ben de değerlendireceğim.
Bilgin yakın zamanda bir sürü 741 satın aldı. Daha sonra bir parti daha satın aldı. Aldığı tüm 741'ler sıkıntılı çıktı. Yaptığımız testlerde elindeki 358'lerin düzgün çalıştığını gördük. Biz de bu parçaları değerlendiriyoruz. Ya da sanırım o değerlendirmeye çalışıyor.
Ben de yakın zamanda uygun fiyatlı kolay bulunabilir opamp araması yapmış bulamamıştım bu iyi oldu.
Alıntı yapılan: seron - 26 Haziran 2024, 20:50:24Tamam çizerim. Yüce tanrı Buda engel çıkarmazsa birkaç saate yayınlarım.
istockphoto-1283852174-612x612.jpg
O Buda ya söyle adam olsun adam 😂
Hiç sormaaaaa deli gibi 741 kaldım hiçbiri çalışmadı. Bu arada LF356 yıda unutmamak lazım hayat kurtarıcı oldu.
Hacı bitirdim.
Ekran görüntüsü_2024-06-26_22-41-43.png
Ekran görüntüsü_2024-06-26_22-42-52.png
Proje ve baskı dosyaları (eski versiyon): LM358 Fan Kontrol.7z
Eline sağlık valla bende birşeyler yapmaya çalışıyorum ama gözlerimden uyku akıyor :)
Elimden geldiği kadar küçük tutmaya çalıştımm, biraz daha küçük olabilir ama pek görselliği bozmak istemedim... Benden bu kadar yarın baskıyı vs. düzenler eklerim umarım hata çıkmaz çünkü artık bitik durumdayım... :zz:
1.png
Çoklu OPAMP'lar içindeki kullanım dışı Opamp'ları devre dışı bırakmak bir problemdir. Düzgün devre dışı bırakılmayan OPAMP'lar devrede kararsızlıklara sebep olabilir.
Tek OPAMP'a istiyacınız varsa tekli OPAMP kullanın. 741 artık fosil oldu, MCP601 gibi daha modern şeylere bakabilirsiniz.
Bahsettiğiniz opamp bir mikcrocip e mi ait türkiyede ben bulamadım ama yanlış mı arama yapıyorum. Detaylı bir bilgi verebilirmisiniz.
LM35 bizim buralarda 100 tl civarında
elin adamında 5,64 tl AliExpress.com
buraya gelince 116.29 tl oluyor neyse
oda pahalı buda pahalı dersek
o zaman yarı iletkenlerle yapabiliriz
kaynak:https://www.eleccircuit.com/measurements-temperature-by-diode-1n4148/
diyot 1N4148 Bu sadece genel bir silikon diyot. Ancak diyot ileri kutupta olduğunda diyotun direnci sıcaklığa bağlı olarak değişir. Bu iş için yapılmış bir direnç türü olan termistör mevcuttur ve kullanımı daha uygundur.
Tüm yarı iletkenlerin direnci vardır. Sıcak olduğunda direnci azalacaktır; Bunun tersi de doğrudur: Soğuk olduğunda direnci artar.
Transistörler, IC'ler, SCR'ler vb. gibi her türlü yarı iletkeni kullanabiliriz. Ancak bu devrede 1N4148 diyotu kullanacağız. Çünkü kullanımı kolay, ucuz ve her zaman stokta mevcut.
temp1.jpg
Her 10 derecede 1 volt üzerine koyarak devam ediyor buda op-amp çıkış gerilimini ayarlıyor. Mantıklı bir sistem aslında tabiii 741 i kullanmamak gerekli bunun yerine diğer op-amp lar kullanılırsa daha sağlıklı hale gelebilir.
Alıntı yapılan: Bilgin.055 - 27 Haziran 2024, 10:36:57Bahsettiğiniz opamp bir mikcrocip e mi ait türkiyede ben bulamadım ama yanlış mı arama yapıyorum. Detaylı bir bilgi verebilirmisiniz.
Evet Microchip'e ait. İyi bir OPAMP'tır. Rail to Rail olduğundan çıkışında drop yapmaz. Kaç voltla besliyorsan onu çıkışta görürsün. Özellikle MOSFET sürerken Rail to Rail OPAMP'lar hayat kurtarabiliyor.
https://www.direnc.net/mcp601t-i/sn-soic-8-op-amp-entegresi
Ve en son benim oluşturduğum devre.
1.png
O yolu o daracık yerden geçireceğine şuradan da geçirebilirdin:
2.png
Seni mi kıracağım düzenler paylaşırım ne olmuş yani 🤗
C1 ve C3 gereksiz. Analog bir devrede bu kadar kondansatörün bize bir faydası olmaz kalabalık yapar sadece.
D1 fan sürerken gereksiz. Bu diyotun işlevini fan içindeki fırçasız motor sürücüsü yapıyor. D2 gereksiz. Devre zaten 12v ile çalışıyor, gate voltajını sınırlama gerektiren bir şey yok ortada. Bu mosfetlerin Gate-Source voltajı 12V civarında zaten.
Diyot un görevi fandan oluşabilecek ters akımı önlemek için eklemiş oldum. Devre üzerinde ki tüm kondansatörler entegre çıkışında oluşabilecek gürültüleri en aza indirmek için. Henüz devreyi denemedim denemiş olsaydım daha net konuşurdum ama böyle çizelge üstünde konuşmak bana pek mantıklı gelmiyor sonuçta uygulama yaparken herşey denk geliyoruz.
Hacı Bilgin, müsait olunca şu devreyi bi uzay modda denesene:
Şmit-Triger Fan Kontrol Devresi.png
Devreyi simülasyonda çalıştırdım, düzgün gibi görünüyor bir de sen dene. Olursa çizeriz sıkıntı yok.
20k potu 10k yapabilirsin. Çok turlu olmasına gerek yok. 47k direnci 22k'ya kadar düşürmeyi deneyebilirsin. Bu, kesim/iletim dengesini değiştiriyor. Simülasyon üzerinde oynamalar yapabilirsin.
Simülasyon için tıklat. (https://www.falstad.com/circuit/circuitjs.html?ctz=CQAgjCAMB0l3BWcYAs0DMAmAnGBkEUUAOdPdEIkJfagUwFowwAoAJ3G0xC0++wBsUSgHY4LAO490QwdKGoUUFgBd54KijAKqkcFGgIcAzMQHER6EWEjoU2AwgEJi2bCJHFUOFw5t6AEzoAMwBDAFcAGxVVcAE9RT4NJQSQBmxDawR0IwIUAXslBgRoFCsRFBdiTAIXW3A4ECCwqJipMC4QOQ7uMFNlKS0FfqGuoUhJJN5R3gn2zu0Ehc65pJ7KbSTV0cWNhRXJ9Blk9RriZQ4joTPTkW4E+AmOdZfOzDvhf1X19+4rkF+ygASlNev1ZsIUHokHpYYYWABzJKA9ZYWHAtK8RIMAonVIpaD3YQwBAsAAO4H6iT650B6O+-RRbw+EwAbpjelQsbp9EoYcT4QB5PZjSi4uSwlgADwBkAgeAgmCV4EIlDiIAAiqwZShMEgFZR8iqlEpNhrMJMZtxRiQBiLiHpRhLJqZzrjMFCQLjVh69HJfV6UpN1v7Pc6OIC5OhIEoJQCauIpAH-R9nVJo7GhP9nWoZG6TZtvWkIGhIO4EGBqlgBFZMGAKAwYCYcvhMAU9W2BAIRA1AiEItEXcR8zxzIGLpQHXFHVOlSle5ap3ISAl4naV-GTbOWYu9ID-nTd6KneN2DxOaaqTyviwwBVpycaQCnPovnCkEC6ABnACWX5UoQAHYAMZ0MGjKQOcT6JBMAD24A9kWWiQL0cKPO4zgmPyEA-oBLDwTU46OmW5wwrA8AYU4eqviAsHhDE8F3kRlA4NCXqlACnGEXodEqAAOl+rJfgJuEsEAA)
Alıntı yapılan: seron - 27 Haziran 2024, 19:14:33O yolu o daracık yerden geçireceğine şuradan da geçirebilirdin:
2.png
İmkan varsa ve gereksinimleri karşılıyor ise kısa yol uygun olandır 5k potun yol geçen pedleri yuvarlatılsa genişlik artar. Dikkat ediyorum siz tasarımlar da kullanmıyorsunuz :)
He valla kullanmıyoruz.
Kısayol her zaman iyidir. Ama daracık yerden yol geçirmeye çalışmak hem görünüm açısından güzel olmuyor, hem de baskı alırken problem çıkarabilir diye düşünüyorum ben.
Sayın
@gevv teşekkür ederim... :) Dediğin gibi önceden yapıyordum aslında SprintLayout kullanırken çünkü içindeki şablonlarım vs o şekilde idi. Ama KiCad öğrendikten sonra pek işime gelmiyor, tek tek elemanlara girip yapılarını değiştirip tekrar kaydet falan derken yani kütüphaneleri güncellemek lazım o yüzden öyle çizip geçiyoruz. Yani genelde zaten benim çizimleri sağolsun
@seron kontrol ediyor ama her zaman 3. bir göz iyidir diye düşünüyorum...
@seron Paylaşmış olduğun devreyi test edeceğim bilgi veririm.
Alıntı yapılan: Bilgin.055 - 01 Temmuz 2024, 00:35:48tek tek elemanlara girip yapılarını değiştirip tekrar kaydet falan
Öyle birşey yok. Pad'e tıklat, properties'e gir, padin yapısını oradan değiştir.
Bunu deneyeceğim. Bu ara fazla çizim yapamıyorum zaten.
Az dur video geliyor.
Vay Vayy işin kolaylıkları var ama kurcalamak ve öğrenmek lazım teşekkürler :)
Herhangi bir elemanı, çizgiyi, yolu, pad'i seçince E'ye bas. Özelliklerini oradan incele, değiştir, gurcala. Korkma kurcalayınca bozulmaz.
Bu senin bahsettiğin birşey vardı benden istediğin kütüphane idi... tam olarak nasıl birşey idi acaba ?
3D çizimler, renkli dirençler, potansiyometreler... Kısacası elindeki sonradan eklediğin 3D eleman kütüphanelerini istiyorum. Ben indiremedim. Sen baya indirdin. O sonradan indirdiklerini paketle bana postala. Bir de yeşil, sarı, mavi falan LED lazım. Bulduğun kadarıyla bol bol LED.
Elimde olanlar, trimpot-potansiyometre-direnç-30A t role ve opto var. Ledleri de ekleyip sana postalarım ama başka birşeylerde istersen söyle onlarıda tamamlayıp öyle gönderirim.
Sen elinde ne varsa yolla. Diğerlerine sonra bakarız. Ben liste yaparım. Barrel Jack falan eksik programda. Stereo jaklar eksik falan. Onları tesbit etmesi uzun sürer.
Birazdan elimde olanları göndereceğim.
Bu devrede güzel bir opamp ile çalışıyor ve bu haliyle 34 dereceyi gördüğü an fana tam güç veriyor.
1.png
Bilgin adamım, hiç sahte opampla neyinle uğraşma.
Al bu devrenin PCB'sini çiz. Öneri ustalardan geldi.
555 Schmitt Fan Controller.png
Eğer istersen:
-Fan kapalı
-Fan düşük hızda
-Fan tam hızda
şeklinde de yapabiliriz. Bunun için dual opamp (LM358 gibi) kullanabiliriz. Birazdan onu da çizer veririm.
İki hızlı Fan kontrolör.png
Bu devrede de iki hız vardır. LM358, NTC'li gerilim bölücüsünden aldığı referansla BD139'u kumanda edecektir.
NASIL ÇALIŞIR:
Sıcaklık belli bir limitin altındayken LM358'in her iki çıkışı da DÜŞÜK'tür. Bu, BC547'yi yalıtıma götürür. Böylelikle BD139 çıkış vermeyecek, fan susacaktır. BC557 iletimde olsa da çıkışa bir etkisi henüz yoktur.
Sıcaklık belli bir sınır değeri aştığında, LM358/a'nın çıkışı YÜKSEK olur. Böylece BC547 ve BD139 çıkış verir. BC557 iletimde olduğu için çıkış voltajını zener diyodu belirler. Bu koşullarda fan, yarı hızda çalışmaktadır.
Sıcaklık daha da yükselir ve ikinci limitini de aşarsa, LM358/b'nin de çıkışı YÜKSEK olur. Bu, BC557'nin yalıtıma gitmesine neden olur. Zener diyodundan referans alamayan BD139, giriş gerilimini olduğu gibi çıkışa aktarır. Böylece fan, tam hızda çalışır.
Devrenin PCB şeması kolay çizilir. Maliyeti oldukça düşüktür ve yapımı da kolaydır.
Devre gayet güzel çalışıyor artık sahte mahte opamplar ile işimiz kalmadı... Devre ilk resimde gibi 20 derece ye ayarlanmış durum. 10k lık pot üzerinden ntc nin hassasiyetini ayarlayarak direkt olarak fan çalışıyor zaten sistem bildiğimiz gibi. Fakat ikinci pot üzerinden de fanın çalışma daha doğrusu entegrenin çıkış hassasiyetini ayarlayabiliyoruz...
2. resimde ise sadece bir tık 1K lık pot ile oynadığım an fan devreye giriyor ve çok hassas ayarda. Kısaca devre süper oldu gibi görünüyor. Bu devrenin pcb baskısını çıkartıp eklerim. Eline sağlık
@seron biraz zihinsel yordu seni :)
1.png 2.png
---İPTAL---
Devreyi yanlış okumuşum.
Yoo 6 ve 2 doğru bağlı kii
Haa tamam dur bi saniye. Ben onu şaseye verdin sanıyorum yol aşağıdan geçince...
Fana giden voltaj niye 3V görünüyor? Transistörün tam açılıp fana 12V basması lazım.
şimdi pcb çizmeye çalışıyorum bitirebilirsem inşallah paylaşacam
Alıntı yapılan: seron - 08 Temmuz 2024, 00:49:46Haa tamam dur bi saniye. Ben onu şaseye verdin sanıyorum yol aşağıdan geçince...
Fana giden voltaj niye 3V görünüyor? Transistörün tam açılıp fana 12V basması lazım.
Orası voltaj değil +3....RPM yani devir arttıkça oda artıyor devir göstergesi
RV2'yi 10k ya da 20k yap.
Bütün opampların canı cehenneme. Artık arkadaşımız 555 ile nice projelere...
Yessss böyle bir devreye güzel bir pcb hak eder :)
1.png
Oooo iyi. ;)
Yeni başlık aç.
Yok yok içim el vermiyor sen aç benide paylaş yaz yapıştır devam. Sistemin tam olarak nasıl çalıştığını yaz da bende tam olarak anlamış olurum. Histeres olayına henüz alışamadım. Sen metini hazırlaya dur bende pcb baskı vs. Bitirip gönderiyorum sana 🙏
Yav Allahallaaa... :o
"Bu fan kontrol devresi schmitt-trigger usulüne göre çalışır. Sıcaklık belli bir seviyenin üzerine çıktığında fanı devreye sokar. Parçaları kolay bulunur ve yapımı çok kolay ve ucuzdur" BİTTİ.
Yarın işe başvurucam. Ben sana anlaman için histerez olayını gif yapayım da yatam.
Hadi hayırlısı olsun bakalım senin için. Sen yaparsın da ben anlamam mı... bekliyorum :)
Histerez nedir Schmitt-Trigger.gif
Grafiğe dikkat et.
Yükselirken 6 değerinde çıkış YÜKSEK oluyor.
Ama dönüşte 4 değerinde çıkış DÜŞÜK oluyor.
Halbuki 6'da yükseliyorsa yine 6'da düşük olmalıydı. İşte oluşan bu gecikme hysteresis(histerez) olayıdır. Histerez bölgesi ise gerekli modifikasyonlar yaparak ayarlanır. Senin 555'li devrede 5 nolu bacağa pot bağlayarak histerez bölgesinin genişliğini ayarlıyoruz.
Budur.
12V akü şarj ederken de histerez gerekli.
Akü dolduğunda akımı kesersen akü gerilimi azalır, azalınca şarj devresi akımı tekrar açar.
Tekrar açınca akü dolar. Akü dolunca şarj devresi akımı tekrar keser.
Tekrar kesince akü tekrar azalır. Bu durum böyle aç kapa aç kapa şeklinde kararsızlığa neden olur.
İşte bunun olmaması için histerez etkisine başvuruyoruz.
histerez.gif
Çok güzel anlattın ve bende tam olarak anlamış oldum eline sağlık 🙏
Ben çıkıyorum yatayım artıkın. Sen güzelce "555 Fan Kontrol Devresi" diye başlık aç, olayı kısaca anlat paylaş.
ÖM'yi aldım şimdi bakamam. Yarın iş var. Ben kaçar...
Son bir güncelleme ve devre gayet sorunsuz bir şekilde çalışmaktadır. Kurup denemek ve kullanmak isteyen arkadaşlar gönül rahatlığıyla kullanabilir.
20240728_094632.jpg
Oooo felaketsin sen 8)
İnternette satılan hazır çin modülleri gibi olmuş eline sağlık.
Çinde 10 Lira bende bedava isteyen buyursun 😂 Teşekkürler. 🙏
Aşağıdaki devreyi bu gün yaptım güzel çalışıyor, lm358 li modeli de yapıp deneyeceğim.
(https://320volt.com/wp-content/uploads/2020/12/circuit-temperature-fan-speed-temperature-controlled-pc-fan.png)