Elektronik akım kontrollü devre kesici

Başlatan İntebim, 15 Aralık 2025, 13:06:28

İntebim

Selam arkadaşlar,
Önceki açtığım 2 konuya gösterdiğiniz ilgiye çok teşekkür ederim.

Şimdi yeni bir ihtiyaç hasıl oldu.

Mosfet yada igbt kullanmak şartıyla 30/40 amper akım sınırlana devresine ihtiyacım var.

100 amperlik solar şarz ünitemi 5 adet 650 watlık panel ile besliyorum. Güneşin tam açık olmadı halinde maksimum 100 ah alıyorum.

Ancak kapalı havalarda şarz akımı 5-7 ampere kadar düşüyor. Bu da aküleri doldurmaya yetmiyor.

Bunu aşmak için sisteme 5 adet daha 625 watlık panel ekledim. Kapalı havalarda verimi ikiye katlıyor. Ancak bulutkarın kısa süreli açılmadı durumunda toplam akımın 200 amperlere çıkması söz konusu. Bu da şarz cihazını anında kavurur.

Geçici çözüm olarak ikinci gruba 32 amperlik bir sigorta bağladım. 32 amperin üzerine çıkınca sigorta atıp aşırı akımı önlüyor.

Ancak ikide birde gidip sigorta kaldırmak gerekiyor.

 Bu yüzden bana DC 50 voltlarda çalışacak 30-40 amper akımı gördüğünde devreden çıkıp 20 amper altına düştüğünde tekrar devreye girecek ssr türü bir elektronik kontrol ünitesine ihtiyacım var. Araştırdığımda tatminkar bir şey bulamadım.

Yardımlarınız olursa çok sevinirim
 

seron

#1
Devreye gir-çık değil de, akımı sınırlamaya çalışan bir devre olsa nasıl olur?

Bana toplam kaç akü var ve nasıl bağlı, panel sisteminiz kaç volt'luk ve nasıl bağlı, bunları verirseniz ideal bir devre çizmeye çalışırım.

mehmet2025

50/100A şönt dirençler bulunmakta. Genelde ilgili akımında, üzerine 75mV gerilim düşmekte.
Bu gerilimi uygun bir şekilde yükseltirsiniz (Örneğin, opamp ile) ve güç sisteminizi bu gerilime göre kontrol edersiniz...
Olan olmuştur,
olacak olan da olmuştur.
Olacak bir şey yoktur.
---------------------------------------------
http://www.mehmetbilgi.net.tr
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.tr "CC BY"

İntebim

Alıntı yapılan: seron - 16 Aralık 2025, 00:02:40Devreye gir-çık değil de, akımı sınırlamaya çalışan bir devre olsa nasıl olur?

Bana toplam kaç akü var ve nasıl bağlı, panel sisteminiz kaç volt'luk ve nasıl bağlı, bunları verirseniz ideal bir devre çizmeye çalışırım.

Benim kullandığım akü sayısı ve panel dayısı çok fazla . Sayı vermektense akım üzerinden konuşmak lazım.

Normal havalarda  az bulutlu vs şarzfa sorun yok.
Ancak kapalı havalarda şarz akımı panel başına 2 amper altına düşüyor akü sayısı fazla olduğu içinde gündüz bir taraftan da deşarj devam ettiği için aküleri doldurmaya yetmiyor.

İşte o zaman takviye panelleri devreye almak gerekiyor.

Şarz cihazı maksimum 100 amper .

Kapalı havada güneş anlık ta görünse panellerin toplam üretimi 100 amper üzerine çıkıyor. Tam güneşli bir havada toplam üretim 220 amperi bulabiliyor . 220 amperde 100 amperlik bir şarz cihazını kavurur.

O yüzden 100 ampere yaklaştığında ek panelleri devreden çıkarıp  20-30 amperlere düştüğünde tekrar devreye girecek bir solid state relay devresine ihtiyacım var.

Panellerin gruplamasında 250 voltluk gruplar halinde kullanıyorum ve mekanik kontaklar anında eriyor.



seron

#4
Panelleri grup olarak devreye alıp çıkarmak, bazılarının ömrünü diğerlerinden daha kısa sürede bitireceği için dengesizlik oluşur diye düşünüyorum (çok emin değilim).

Bence sizin yöntemlerinizde bir sorun var ama hadi hayırlısı... Baya hesap kitap yapmışa benziyorsunuz, karışmak istemiyorum. Ama bana sorarsanız AC ile çalışmak daha sorunsuz olacaktı. Kontak erimesi vb gibi sorunları yok etmezdiniz ama minimize ederdiniz.

Aşağıdaki devrede, MOSFET tabanlı bir akım sınırlayıcı var:

100wattleddrivercircuit.png

Bu devre ne yapar?

Akım azken ellemez. Ama akım belli bir limitin üzerine çıktığında senin ayarladığın Ampere sabitler. Yük kaç isterse istesin hooop kusura bakma ben sana max bu kadar verebilirim der. Elektonikte bilinen transistörlü akım sınırlayıcının MOSFET versiyonudur. Bunlardan güçlü birkaç tane yapıp paralel gruplar halinde kullanılırsa, ısı tüm parçalara yayılacağı için ısı sorunu olmaz.

Ben projenize çok karışmak istemiyorum çünkü yatırım yapmışsınız belli. Sadece fikir olarak veriyorum. Otomatik devreye al/çıkar olayına birazdan bakar flood mesaj olarak eklerim. Ama öyle klay olmaz o iş söyleyeyim. Sizin endüstriyel tabanlı MOSFET veya benzer ürünleriniz çok pahalı ve onları yönetmek çok zor. Neyse bir bakayım, çözüm bulabilirsem buraya eklerim.

NOT: Çare bulamadım. Güç çok büyük, başedebileceğim bir iş değil. Ve son not: Güneş panellerinin çıkışını boşta bırakmayın her seferinde söylemeyi unutuyorum. Bir kör yük devresi bağlanması gerekiyor yoksa ömürleri çabuk kısalıyor.

İntebim

Alıntı yapılan: seron - 19 Aralık 2025, 02:44:39Panelleri grup olarak devreye alıp çıkarmak, bazılarının ömrünü diğerlerinden daha kısa sürede bitireceği için dengesizlik oluşur diye düşünüyorum (çok emin değilim).

Bence sizin yöntemlerinizde bir sorun var ama hadi hayırlısı... Baya hesap kitap yapmışa benziyorsunuz, karışmak istemiyorum. Ama bana sorarsanız AC ile çalışmak daha sorunsuz olacaktı. Kontak erimesi vb gibi sorunları yok etmezdiniz ama minimize ederdiniz.

Aşağıdaki devrede, MOSFET tabanlı bir akım sınırlayıcı var:

100wattleddrivercircuit.png

Bu devre ne yapar?

Akım azken ellemez. Ama akım belli bir limitin üzerine çıktığında senin ayarladığın Ampere sabitler. Yük kaç isterse istesin hooop kusura bakma ben sana max bu kadar verebilirim der. Elektonikte bilinen transistörlü akım sınırlayıcının MOSFET versiyonudur. Bunlardan güçlü birkaç tane yapıp paralel gruplar halinde kullanılırsa, ısı tüm parçalara yayılacağı için ısı sorunu olmaz.

Ben projenize çok karışmak istemiyorum çünkü yatırım yapmışsınız belli. Sadece fikir olarak veriyorum. Otomatik devreye al/çıkar olayına birazdan bakar flood mesaj olarak eklerim. Ama öyle klay olmaz o iş söyleyeyim. Sizin endüstriyel tabanlı MOSFET veya benzer ürünleriniz çok pahalı ve onları yönetmek çok zor. Neyse bir bakayım, çözüm bulabilirsem buraya eklerim.

NOT: Çare bulamadım. Güç çok büyük, başedebileceğim bir iş değil. Ve son not: Güneş panellerinin çıkışını boşta bırakmayın her seferinde söylemeyi unutuyorum. Bir kör yük devresi bağlanması gerekiyor yoksa ömürleri çabuk kısalıyor.

Cevap için teşekkür ederim.

Bulunduğum yer marketlerden uzak . Kötü havalarda tek başına kalıyoruz. Tüp bulmak getirmek bile mesele

Kullandığım toplam güç yaklaşık 12 kw.AC akım için Böyle bir sistemin kuruluş maliyet paneller hariç 150-200 bin tl.

Doğru şekilde dizayn edilmiş bir sistem risk getirmez.

Panel ömrüne gelince. Yaklaşık 10 yıldır solar sistem kullanıyorum. Panellerin camlarında kırılma çizilme kirlenme olmadıkça her hangi bir verim kaybı olmadığını, varsa da göz ardı edilebilecek düzeyde olduğunu gözlemledim.

Hele en son çıkan half cut panellerde  camların patlamayıp sadece darbe alan hücreyi etkilediğini. Ortasında el kadar delik olup hücre yollarında ciddi kopukluklarda olsa o panellerin ölçümlerinde sadece etkilediği hücreden voltaj kaybı olduğu ama akım kaybı olmadan yine aynı akım değerlerini verdiğini gözlemledim

Ölçümlenmemiş duyuma dayalı söylentiler ile ortaya çıkan kayıp söylentilerini dikecek gözlemlerim oldu.

Size bir resim atacağım. Resimdeki panelde sadece 0.7 volt civarında bir voltaj kaybı var. Akım olarak ise hiç bir kayıp olmadan yine 16 amper akım alıyorum. 

Gönderdiğiniz devreye gelince evet bir çözüm olabilir. Ancak 80 amperlere varan bir akım söz konusu. Isınma patlama gibi sorunlarla karşılaşmamak için daha sağlam bir çözüme ihtiyaç olduğunu düşünüyorum


seron

#6
Verdiğim devre bir örnektir ve iyi çalışır.

Eğer güçlüsünden adetli yapıp paralel kullanırsanız sorun olacağını sanmıyorum. Yani ısınma patlama olmaz, soğutma ve diğer kurallara dikkat edilmeli.

Ekran görüntüsü_2025-12-20_03-12-27.png


mustafaaxu

Seron hocam sayın intebimin akım kontrol devresinde kafamda şöyle birşey canlandı
solar panelleri tek tek devreye alan bir devre geliştirsek sanırım güzel bit iş çıkar ortaya
kırmızı daire içindeki devre işin özü burayı çözebilirsek tamamdır
akü bank üzerindeki voltaj 12 gelene kadar solar panel devreye sokulur

bu devre laboratuar tipi power supply kullanılıyor
voltaj düştükçe role ile trafodaki sargılar devreye alınıyor....

burasını ADC ile yapabiliriz
yada bir pic e yazarak olabilir

devreyi yorumlarsanız sevinirim
kolay gelsin dostlar
adsız_800x525.jpg

seron

Mantıklı.

Güneş Max durumdayken bir panel devreye alınır, ışık düştükçe aktif panel sayısı arttırılır.

Ancak...

Ayrı ayrı hat çekmek, daha fazla kablolama ve daha fazla karmaşaya neden olur. Programlama, herkesin yapabileceği birşey değil; maliyeti yüksek. Yine de karşı taraf razı olursa bilen birisi makul ücret karşılığı yapabilir.

Analog yöntem ise her zaman daha ucuza gelir. Yapımı çok kolaydır ve kontrol etmesi de basittir.

Akım regülatörü yöntemi, sadece örnekti. İlla öyle olmak zorunda değil. Kullanıcı, belli bir panel gurubunu belli bir şarta göre devreye alıp/çekmek istiyor. O da olur, ama bence ideal yöntem bu değil.

Bu durumda senin yönteminle benim yöntemi birleştirebiliriz:

Mesela programlama değil de, ışık şiddeti ya da akım şiddetini dinleyen analog bir devre üzerinden devreye girecek panel adedini kontrol ettirebiliriz. O da bir yöntem. Programlamanın masrafı tamamen ortadan kalkar, sadece pahalı anahtarlama elemanları ve kablolama kalır geriye.