Ana Menü

Yüksek gerilim hatlarındaki koruma iletkenleri

Başlatan ipli jeton, 09 Temmuz 2025, 14:20:06

ipli jeton

Benim bulunduğum yerden geçen iki tane yüksek gerilim hattı var. Birisi 154kv çift devre. Tepesinde bir tane koruma iletkeni var. Diğeri kaç kv bilmiyorum. Direkleri bir garip, tepesinde sivri uçlu bölüm yok. Direkler de biraz küçük. Dağlık kısımdan geçerken 154kv hatlarda kullanılan direklere geçiş yapıyor. Bu direklerin sivri ucu var ama o uçta bir koruma iletkeni yok.
https://maps.app.goo.gl/tTPTzMMovrZdK3A88
https://maps.app.goo.gl/ZoMeyoKTLpDhF4xu8

Adana'dan bir örnekle devam ediyorum. İki tane 66kv yüksek gerilim hattı var. 66kv yüksek gerilim olarak sınıflandırılıyor.  Direklerin tepesinde koruma iletkeni yok. Direkler 154kv'ta kullanılanlardan bir tık daha küçük gibi.
https://maps.app.goo.gl/Pr6WzKrrBs47LENu6

154kv ve 380kv yüksek gerilim hatlarında koruma iletkeni var. Tek devreli çatal tipi direklerde çatalın iki ucunda da ayrı ayrı koruma iletkeni var.

Çift devreli pilon tipi direklerde direğin sivri ucundan geçen bir tane koruma iletkeni var. Adana'da barajyolundan geçen 154kv iletim hattı çift devreli olmasına rağmen iki tane koruma iletkeni var. Söz konusu direk burada görülebilir.
https://maps.app.goo.gl/bt5xnEQTSH3KEEb68

Yüksek gerilim hatlarında koruma iletkeni olması ya da olmaması neye göre belirleniyor?
Koruma iletkeninin bir ya da iki tane olması neye göre belirleniyor?

mustafaaxu

hocam  direkteki şu sivrilen yerden bahsediyorsunuz sanırım
siz ikaz kürelerinden bahsediyorsunuz
litaratürde o sivri kulenin ucundan diğer direklerdede aynnısı var
bunlar arasında halat gerilmiş ve belli aralıklarda küreler kunmuş
denilene göre hava araçları ikaz koruma küreleri

galiba hava trafiği çok kritik yerlerdeki direklere yapılıyormuş.
genede bir yüksek gerilim mühendisine sormakta fafda var

220volt  ile uğraşanlar sanırım anlamazlar yüksek gerilim konuları değil
kolay gelsin
Resim  3.jpg
İkaz Küreleri Elektrik Tellerindeki Kırmızı-Beyaz Küreler
https://www.etmd.org.tr/elektrik-tellerindeki-kirmizi-beyaz-kureler-ikaz-kureleri/

mgozalan

Alıntı yapılan: ipli jeton - 09 Temmuz 2025, 14:20:06Benim bulunduğum yerden geçen iki tane yüksek gerilim hattı var. Birisi 154kv çift devre. Tepesinde bir tane koruma iletkeni var. Diğeri kaç kv bilmiyorum. Direkleri bir garip, tepesinde sivri uçlu bölüm yok. Direkler de biraz küçük. Dağlık kısımdan geçerken 154kv hatlarda kullanılan direklere geçiş yapıyor. Bu direklerin sivri ucu var ama o uçta bir koruma iletkeni yok.
https://maps.app.goo.gl/tTPTzMMovrZdK3A88
https://maps.app.goo.gl/ZoMeyoKTLpDhF4xu8

Adana'dan bir örnekle devam ediyorum. İki tane 66kv yüksek gerilim hattı var. 66kv yüksek gerilim olarak sınıflandırılıyor.  Direklerin tepesinde koruma iletkeni yok. Direkler 154kv'ta kullanılanlardan bir tık daha küçük gibi.
https://maps.app.goo.gl/Pr6WzKrrBs47LENu6

154kv ve 380kv yüksek gerilim hatlarında koruma iletkeni var. Tek devreli çatal tipi direklerde çatalın iki ucunda da ayrı ayrı koruma iletkeni var.

Çift devreli pilon tipi direklerde direğin sivri ucundan geçen bir tane koruma iletkeni var. Adana'da barajyolundan geçen 154kv iletim hattı çift devreli olmasına rağmen iki tane koruma iletkeni var. Söz konusu direk burada görülebilir.
https://maps.app.goo.gl/bt5xnEQTSH3KEEb68

Yüksek gerilim hatlarında koruma iletkeni olması ya da olmaması neye göre belirleniyor?
Koruma iletkeninin bir ya da iki tane olması neye göre belirleniyor?

merhabalar,
 @ seron ustam gibi diyeyim bende:
bu da benim uzmanlık alanım.154 kV ve 380kV direklerde en üstte giden topraklama hattıdır.genellikle her devre için bir topraklama hattının çekilmesi gereklidir.Manyetik toplara gelince onlar radarlarda görünerek hava araçlarına yol göstermek için kullanılırlar.
diğer bir konu ise N tipi ve Z tipi direkler ile taşınan 35kV hatlardır.Bu direkler pilon direklere nazaran daha ufaktır.mesafeye bağlı olarak seçilirler.alternatif olarak beton direklerde kullanılır.20/13-30-12 vs üzerindeki kodlar tepe dayanımı dip çapı ve uzunluğunu ifade ederler

ipli jeton

#3
Teşekkürler. Küreleri biliyorum.

Koruma iletkeni olması veya olmaması kararı neye göre veriliyor? KV olarak belirli bir limiti mi var?

66kv hatta koruma iletkeni yok, direğin tepesi küt. En üstteki konsolun hizasında direk bitiyor. 154kv hatlarda koruma iletkeni var.

Koruma iletkeninin sayısı neye göre belirleniyor?

Genelde çift devre hatlarda tek koruma iletkeni var. Ama bazı çift devreli hatlarda iki koruma iletkeni var.

mgozalan

#4
154kV ve 380kV iletim hatları TEİAŞ a aittir.Olması gereken her iletim hattının üzerinde topraklama hattı olmasıdır.Mesafeye bağlı ölçümler yapılması açısından kısa mesafeye koymamış olabilirler.her 2 şalt arası eş potansiyelin aynı olması istenir.mesafe yakınsa çok sorun olmuyor.ama km lerce ileriye taşınacak hatlarda mutlaka eş potansiyel farklı oluyor.Bu topraklama hattı aynı zamanda düşen yıldırımları iletim hattına düşmesini engelleyerek direk toprağa akıtırlar.yapılan her pilon direğin yakından gördüyseniz ayaklarında metak kısmına bağlı topraklama şeritleri vardır.4 ayağında ayrı ayrı.Beton kaidelerin temellerine yapılır.
neden bir kısmında çift yapılıyor diğerlerinde tek yapılıyor sorusuna ise:çift devre olupta aynı şalt giden fiderlerde tek topraklama yeterlidir.bazı çift devre fiderler belirli bir mesafeden sonra başka indirici merkezlerine gidebilir.bu nedenle 2 topraklama hattı atılır.Bunun kV ile alakası yok.
kV ile alakalı tek şey:hat uzunluğu çok uzun ise 380 kV ile iletilir.Mesafe yakın ise 154 kV ile iletim yapılır.
örneğin şehirler arası iletimde gerilim düşümü yaşanmasın diye 380kV ile taşınırlar.Şehir içinde ise 154kV ile taşınırlar.burada voltajın yükselmesi gerilim düşümü yaşamamak adınadır.

ipli jeton


ipli jeton

Alıntı yapılan: mgozalan - 09 Temmuz 2025, 21:16:42154kV ve 380kV iletim hatları TEİAŞ a aittir.Olması gereken her iletim hattının üzerinde topraklama hattı olmasıdır.Mesafeye bağlı ölçümler yapılması açısından kısa mesafeye koymamış olabilirler.her 2 şalt arası eş potansiyelin aynı olması istenir.mesafe yakınsa çok sorun olmuyor.ama km lerce ileriye taşınacak hatlarda mutlaka eş potansiyel farklı oluyor.Bu topraklama hattı aynı zamanda düşen yıldırımları iletim hattına düşmesini engelleyerek direk toprağa akıtırlar.yapılan her pilon direğin yakından gördüyseniz ayaklarında metak kısmına bağlı topraklama şeritleri vardır.4 ayağında ayrı ayrı.Beton kaidelerin temellerine yapılır.
neden bir kısmında çift yapılıyor diğerlerinde tek yapılıyor sorusuna ise:çift devre olupta aynı şalt giden fiderlerde tek topraklama yeterlidir.bazı çift devre fiderler belirli bir mesafeden sonra başka indirici merkezlerine gidebilir.bu nedenle 2 topraklama hattı atılır.Bunun kV ile alakası yok.
kV ile alakalı tek şey:hat uzunluğu çok uzun ise 380 kV ile iletilir.Mesafe yakın ise 154 kV ile iletim yapılır.
örneğin şehirler arası iletimde gerilim düşümü yaşanmasın diye 380kV ile taşınırlar.Şehir içinde ise 154kV ile taşınırlar.burada voltajın yükselmesi gerilim düşümü yaşamamak adınadır.

Yeni yapılan hatlarda görüyorum. Direkleri diktikten sonra hemen hatları çekmiyorlar. Direklerin aylarca boş boş durduğunu görüyorum. Neden böyle yapıyorlar, direkleri diktikten sonra neden hemen hatların çekimine başlamıyorlar? Bir nedeni olmalı.

mgozalan

Hat çekmek işin en kolay yanı desem doğrudur.Direkleri Km lerce diktikten sonra hat çekerler.

seron

Yani daha son direek dikilmemiş.
Siz direk sisteminin ortalarında olduğunuzdan ileride neler olduğunu göremiyorsunuz ve neden hala hat çekilmiyor diyorsunuz.
Son direk dikilene kadar aylar geeçtiği için boş bekliyor sanıyorsunuz.

ipli jeton

#9
Hımm anladım. Diğer direkler dikilmeden hatları çekmiyorlar yani.